sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

תתמה על הוספה שנזכר בה שם אמורא ) . גם קביעות אלה , מקומן להיעשות בדיון מפורט ולא בקביעת צורה גרפית בהצגת לשון הסוגיא . ויש לקוות שהעיון ההולך ומתפתח יאפשר אסיפת התכונות והגדרתן , ואף אסיפת קורפוס : " אוצר דברי סתם התלמוד " . נרמזו כאן כמה פעולות עריכתיות שנעשו במסגרת בית היוצר של התלמוד הבבלי , וראוי להבחין בין שתי פעולות , שניתן לכנותן '' סידור " ו " פירוש " . ה " מסדר " קובע יחידות ספרותיות קטנות או גדולות יותר בתוך התלמוד השנוי על משנת רבינו הקדוש , אשר קיומן הראשוני היה אי שם בים ההיולי של התורה שבעל פה . סידור זה נעשה על ידי סמיכתן של היחידות למשנה מסוימת , או לשמועה הסמוכה כבר למשנתה , מתוך אסוציאציה לאו דווקא הדוקה מאוד , ובלבד שתמצאנה את מקומן בתלמודה של בבל ; ויש שהוסמך קובץ שלם מתוך קישור הקיים בין החוליה הראשונה בלבד לבין העניין שבסוגיא . אחרי " המסדר " יבוא ה " מפרש " , הרי הוא בעל קישורי המשא והמתן שבסוגיא , ויוסיף חוליה של שקלא וטריא _, היוצרת רצף שוטף , ש " בולע " את היחידה החיצונית לתוך הדיון המקומי . וכרגיל בכגון זו , נוצרו לא רק חוליות של לשונות קישור אלא אף קשרים ענייניים : הנסמך החדש מתפרש מתוך מושגי המסגרת הראשונית , והמטרה העריכתית מעניקה הגדרות מושגיות חדשות לתוכן היחידות שהוסמכו ( ראה איחוי פרשיות סמוכות בסוגיות הבבלי ) . שער הנוסח בשנות ההוראה של פרק " השוכר את האומנין " ( בבא מציעא , פרק שישי ) , משנת תשל " ד עד שנת תשל " ו ( בערך ) , נהגתי לקרוא כסדר את כל כתבי היד של נוסח התלמוד בפרק זה , ולרשום לעצמי את גירסות כל עדי הנוסח למבחר קטעים , על פי רוב לרצף של מילה אחת עד שמונה מילים לערך . לכל קטע שבחרתי הקדשתי עמוד נפרד , שבו רשמתי בראש העמוד את נוסח דפוס וילנא ( בהיקף רחב יותר , כמשפט שלם , ובו מסומנות בקו מילות החילוף הנידון ) , ומתחתיו גירסת כל אחד מעדי הנוסח ( = כתבי יד ודפוס ראשון ) - דפים אלה הגיעו למניין שלוש מאות לערך , ולבסוף מצאו את מקומם בעיוני הנוסח שבספר " תלמוד ערוך " . במהלך תהליך זה התחלתי להבחין באקראי ב " התנהגות " סדירה בין עדי הנוסח , ותחילה עמדתי על הקשר ההדוק בין כ " י פירנצה וכ " י מינכן . הנתונים קמו והסתדרו לנגד עיני , ללא כל מגמה מפורשת מצידי , או הנחה מוקדמת של אופי שינויי הגירסאות והשיטה לבדיקתם . אפיינתי תופעה זו לעצמי בכינוי אסוציאטיבי , שאין לו קשר כלשהו לדעות ולתאוריות של חקר הנוסח : רשמתי לעצמי , Rosencrantz and Guildenstern אותן דמויות במחזה " המלט " של שייקספיה המופיעות תמיד כזוג , ולא ייפרדו . כך כ " י פירנצה וכ " י מינכן מציגים גירסא משותפת אשר יש בה יחוד לעומת גירסאות אחרות . אחר כך נקבצו ובאו , ללא חיפוש או בירור מצדי , בני זוג נוסף , הלא הם כ " י המבורג וכתב יד עתיק שצירפתי מכמה קטעי גניזה , וכיניתיו כ '' י ג , 1 זוג אשר אף הוא נפרד אך מעט . ותופעה נוספת הזדמנה לנגד העיניים : בכל חילוף גירסא מהותי או משמעותי ( קראתי לאלה "חילופים מובהקים " ) שני הזוגות עמדו בתנגודת חזיתית זה מול זה . גם הסתמנה תכונת יסוד נוספת : בכל 3 על " המסדר " ו " המפרש " ראה תלמוד ערוך , פרק השוכר את האומנין - הפירושים , ירושלים תשנ " א _, עמי . 179 - 178

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help