sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

דגם כזה : קביעת גבולות הסוגיא ; מיספור ושם לסוגיות שוטפות ; הצגת _הסוגיא בצורה גרפית המעמידה על המבנה הספרותי הפנימי ; קביעת גופן לעצמו לכל אחד מן המרכיבים העיקריים הרגילות בסוגיות הבבלי : דברי תנאים , דברי אמוראים במימרותיהם ובמעשיהם , ודברי סתם התלמוד . הפרדה זו תסייע לחקר המימרות בתור סוגה ספרותית לעצמה , להשוואת מימרות האמוראים שבבבלי למקבילותיהן שבירושלמי , ולבירור קשת יחסיהן , מזהות מילה במילה [ , ![ עבור לשינויים קלים כשעיקר הלשון קיים , עד למסירת המימרה בתוכנה בסגנון חדש ( ראה הסוגיא ומרכיביה ) , העשוי לבוא אף מתוך עמדה שונה בת תקופה מאוחרת למימרא המקורית . איסוף הנתונים במעין " אוצר המימרות " יקדם את המחקר בתחום זה , בעניין דרך מסירת דברי חכמי ארץ ישראל בבבל ובעניין החלפת שמות החכמים בין בעלי המחלוקת לבינם , והחלפות אחרות בהבאת שמות מוכרים יותר בבבלי לעומת השמות המקוריים המוכרים פחות בבבל . התייחסותנו כאן למימרות , בידודן ופרשנותן , והחלפת לשונן , תוכנן או שמות מוסריהן , נעשית במסגרת ספרותית של המקורות כפי שאנו רואים אותם כישויות קבועות ונוקשות המונחות לפנינו , בחינת " אין לדיין אלא מה שעיניו רואות " . אין התייחסות זו קובעת כיצד יצאו הדברים מפי אומריהם _, שהרי אין לנו אלא ניסוחים ספרותיים שבאו מתוך יציקת הדברים החיים לתוך דפוס ספרותי מובהק , על ידי החכם עצמו , או על ידי מנסחים ( " מסיימים " ) שבבית מדרשו , שתפקידם היה לצקת את הדברים החיים לדפוס ספרותי ( ראה אל תתמה על הוספה שנזכר בה שם אמורא , להלן עמ ' 74 הע ' , 58 והנסמן שם ) . מלבד זאת שהמימרא המנוסחת אינה בדווקא דברי האמורא כפי שיצאו מפיו , יתכנו גם הרפתקאות גדולות בשלבי המסירה , למשל בהעברת דברי אמוראי ארץ ישראל לבבל , ועריכתם מחדש . יש שהמימרא ודברי הפירוש שעליה מחליפים את מקומם c כשלשון המימרא המקורית ( כגון , כצורתה בירושלמי ) , עשוי לבוא כהסבר צמוד ( כלומר , כעת בצורת דברי סתם התלמוד ) , ולשון ההסבר יבוא כגוף המימרא , בוודאי בגלל בהירות יתר שבו ( ראה הסוגיא ומרכיביה ); ויש שתורת ארץ ישראל מובאת בבבלי בפי ר ' יוחנן , או חכמי ארץ ישראל המוכרים מאוד ( ר ' אלעזר ) , כשבמקורה היא לאו דווקא קשורה לאמוראים הללו . מקום תיאור ההרפתקאות הללו הוא בתוך דברי פרשנות . התרשים של נוסח הסוגיא כמתואר לעיל קובע מה שהעיניים רואות , כלומר את הצורה הספרותית שלפנינו , שהיא מציינת את הזהויות הקלסיות והיא נקודה המוצא לכל דיון . אמור מכאן , גם מימרא שנובעת מפירושא מקורית תסומן בגופן המימרות , והפרשן יפרשן . יתר על כן , יש מימרא בבבלי המובאת לפנינו בפי חכם נקוב שמו , והדעת נותנת שאינה מימרתו ולא פירושא למימרתו אלא היא דברי סתם התלמוד המושמים בפיו לשם תפארת המשא והמתן . העיון המרוכז זה קרוב לארבעים שנה בתופעת סתם התלמוד , ובסוגי הפעילות שפועל סתם התלמוד בתוך הסוגיא , מעלה היכרות ממוקדת בו , באוצר לשונו ומונחיו הקבועים , בדרכי חשיבתו בהפשטה ובדיון המפולפל , ובמושגים שדבריו מאופיינים בהם במיוחד . משנעשו תכונות אלה מוכרות בסימניהן , אי אתה יכול לברוח מן המסקנה שהרבה מימרות בצורתן , כדיבורים האמורים מפי אמוראים נקובי שם , אינן אלא פרי יצירתם של בעלי סתם התלמוד ( ראה אל 2 ראה מאמרי " סיפור רב כהנא זדי יוחנן ( ב " ק קיז ע " א - ע '' ב ) וענף נוסח גניזה - המבורג " , בר אילן ל -לא ( ונשם " ו ) [ מוקדש לזכרו של פרופ מאיר שמחה פלדבלום ] _, עמי . 422 - 421

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help