sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

קביעת מבנה _הסוגיא עצמה קשורה לקביעת חלקיה השונים והיחס ביניהם . לזאת מועילה צורת הדפסה המדגישה את המבנה הפנימי , ומוטב ברישום מיספור לתופעות ספרותיות החוזרות על עצמן בתוך הסוגיא ; לפעמים אנו עדים אף לחלוקה לפי מספרי השלמות המקובלים : , 7 , 3 . 10 קביעת המבנה היא צעד קטן וראשוני , אבל מועיל מאוד , להבנת מהות הסוגיות כיחידות ספרותיות מעוצבות היטב , ולעמוד על שלבי התהוותן ( ראה מבנה ספרותי בסוגיות הבבלי , ועיין מבוא כללי על דרך חקר הסוגיא . ( מה בין " מבנה " לבין " הרכב " ? ב " הרכב " אנו מתכוונים להבחנה בין הסוגות השונות של חומר המרכיב את סוגיא . אמנם , גם בזאת ההרגל הישן לתפוס את הסוגיא בצורה מונוליטית , ברישום על פי דיון חי בבית המדרש , מטה לתפיסת דיון זה כעשוי מעור אחד מבחינת הרכבה , אך הערכת הסוגיא כיצירה ספרותית מובהקת , מובנית בעריכה מעשה אמן , נתמכת מהכרת ריבוי הסוגות שבתוכה , ובהתייחסות לרוב המרכיבים כאל מקורות העומדים ברשות עצמם , ונבדלים בידול מוצא ובידול קיומי ספרותי זה מזה . וכשם שברור ללומד שפסוקי מקרא המובלעים בתוך מהלך הסוגיא ניכרים בעליל כמקורות שמחוץ לסוגיא ומובאים בתוכה , כך יש מידה רבה של מודעות , אם כי לא תמיד די הצורך , למקורות מדברי תנאים ( " ברייתות " ) , שיש להם חיים , ו " מושב בחיים " , גם מחוץ למסגרת הסוגיא , ובייחוד כשברייתות אלו כלולות בחטיבות דברי התנאים אשר לפנינו , תוספתא ומדרשי תנאים . והנה , גם את מימרות האמוראים יש לראות כמקורות ספרותיית הנבדלים לעצמם . לא שרד ספר מימרות אמוראים מחוץ לתלמודים ( ומובאות אחדות במדרשי האמוראים ) , אבל הרבה מימרות אמוראים שבבבלי באות כצורתן בתלמוד הירושלמי באופן זהה לגמרי , או בשינויים גדולים וקטנים , שינויים שאין בכוחם לטשטש את הזהות הספרותית הנבדלת של כל מימרא ומימרא ( ואולי יבוא יום שיקובצו ב " אוצר המימרות " , על משקל השם והתפקיד של "אוצר הברייתות " של היגער - ראה מבוא כללי על דרך חקר הסוגיא ) . נקודה זו לא היתה מורגשת בכל תוקפה עד ימינו , שמקובל היה להיאחז ברצף לשון הסוגיא אשר מימרא פלונית מעורה בו כיום , ולהתייחס לרצף כולו כאל דיבור שיצא מפי האמורא במהלך דיונו . שקדנו הרבה על קביעת גבולות המימרא , מפני שאין הפרדתה ממסגרת הסוגיא מובנת מאליה בכל מקום , והיא שונה בזאת מן הברייתות , ומקובל היה לקרוא את המימרות עם דיבורי סתם התלמוד שבתוכם הם מעורים , בחדא מחתא . ויש בכך הפסד , הן מן הצד הספרותי , הן מצד הפרשנות של המימרות לפי פשוטן , שלשם פירוש המימרות לפי פשוטן ניתוקן מדברי סתם התלמוד חיוני . בפרק - מבוא כללי על דרך חקר הסוגיא " נבדקו סימני היכר לשם בידוד המימרא ממסגרתה הנוכחית בתוך המשא והמתן של בעל הסוגיא . מעתה ניתן להבחין הבחנה ברורה בין סוגות שונות שבתוך מרכיבי הסוגיא : דברי תנאים ( ברייתות ומובאות מן המשנה ) , מימרות האמוראים , ודברי סתם התלמוד , שנוספו על שני המרכיבים הקודמים , ואף הצענו לייחד לכל סוגה גופן מזהה לעצמה , בהצגת לשון הסוגיא לשם העיון בה . ההבחנות הללו מאפשרות הצגת הסוגיות בצורה גרפית , המראה לעיניים תובנות ספרותיות שאינן נתפסות במבט מיידי בצורה המקובלת של הדפסת התלמוד . נמצאנו מעלים 1 ההפניה " ראה " או " עיין " וכוי מכוונת לפרקי ה 0 פר שלפנינו , וכן להלן , והם יצוינו באות מודגשת ; וכן הוא גם בהערות כשלא ניתנים פרטים ביבליוגרפיים של מאמר כלשהו .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help