sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

שרשב " ג משתמש באמות כלאים במובן של ,, כל אמות שאמרו חכמים " , וחולק על הת " ק בזה שכל אמות שאמרו חכמים הן אמות שוחקות . [ ה . ] דתניא ! אין מבוי ניתר ... נקטינן ... 2 אמר אביי מנא אמינא לה דאמר רמי בר חמא אמר רב הונא לחי הבולט מדופני של מבוי פחות מארבע אמות נידון משום לחי ואינו צריך לחי אחר להתירו ד ' אמות נידון משום מבוי וצריך לחי אחר להתירו ור " י לאפוקי מתורת לחי עד דאיכא ארבע אמות למיהוי מבוי אפילו בארבעה טפחים .,. אמר רב הונא בריה דרב יהושע לא אמרן אלא : ' ... ר " ה בריה דר " י טעמא דנפשיה קאמר . הראשונים שואלים על אביי שאמר ,, מנא אמינא לה י דאמר רמי בר אבא אמר רב הונא לחי הבולט מדופני של מבוי " וכר / שהיה לו להביא את המימרה שלקמן י , א : ,, אמר רמי בר אבא אמר רב הונא לחי המושך עם דופני של מבוי " וכר / שם רב יוסף עצמו מדייק ,, ושמע מינה משך מבוי בארבע " . הם משיבים תירוצים שונים , ועל כולם יש פירכא . הראבי " ה , הובא בפסקי הרא " ש כאן , מתרץ : ,, דלמא אכתי לא שמעה מיניה " . כשאביי אמר כאן ,, מנא אמינא לה " וכר ' לא שמע עדיין את המימרה השנייה של רמי בר אבא אמר רב הונא . אך אין לומר כן , לקמן שם הזכיר אביי לרב יוסף שהוא אמר להם את המימרה ההיא של רמי בר אבא אמר רב הונא , ושהוא , רב יוסף , דייק שלשה דיוקים ומהם אחד , ,, _משך מבוי בארבע " . אביי שמע איפוא את המימרה ההיא של רמי בר אבא מפי רב יוסף , וידע על הדיוק עוד בחיי רב יוסף . ואילו כאן מכיון שלא מצינו תשובה מרב יוסף ל ,, מנא אמינא לה " של אביי ( הסתם השיב ,, ורב יוסף לאפוקי מתורת לחי " וכר ) , משמע שאביי אמר ,, מנא אמינא לה " וכר' לאחר פטירתו של רב יוסף . הרשב " א והריטב " א בתירוצו הראשון ( וראה גם תוס ' ) , מתרצים רק איך רב יוסף אומר כאן ד ' טפחים ולקמן שם הוא אומר ארבע אמות , ,, דלאפוקי מתורת לחי . 1 עיין תוס ' לקמן ו , ב ד " ה מי וירושלמי א , א ( יח , ד ) : ,, תמן תנינן שהמבוי לחצירות" וכוי . הדק " _ס אות ק מביא שבדפוס שאלוניקי ובאו " ז ס . קי ו . 0 קיט הגירסה היא : ,, דאמר רב " , וכ " ה גם בכת " י וטיקן ובר " ח . אמנם אע " פ שכ " ה גם במקבילות לקמן , עג , ב ובשבת קל , ב ( ושם ,, רב לטעמיה " ) , אין לקבוע בוודאות שכך צריך להיות גם כאן . אם ה ,, מנא אמינא לה " וכי ' כאן הוא מאביי , אז הגירסה ההיא וודאי נכונה , אביי לקמן עד , א מקשר אותה במחלוקת אמוראים . אבל אם ה מנא אמינא לה " וכוי _" כאן אינו מאביי , אלא מסתמא דגמרא ( ראה הע ' , ( 5 יתכן שלבעל הסתמא הלכה זו היתה ידועה כברייתא . ועיין תוס ' לקמן לח , ב ד " ה אמר . . 2 האם נקטינן " מוסב גם על ובתים וחצרות פתוחין לתוכו " ? השוה ראבי " ה הלכות " " עירובין ם . שעט ח " א עמ ' ,, : 400 — 1 ואמר בתלמוד בבלי נמי נקטינן אין מבוי ניתר בלחי או בקורה אא " כ פתוחים לתוכה בתים וחצרות " . . 3 ברש " י ד " ה למאן : " קאמר ליה ר " ה בריה דר " י אליבא דרב הונא רביד . " . לאו דוקא , ר "ה בריה דר " י היה תלמידו של רבא .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help