sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

בת ששה , ובלבד שלא יהו מצומצמות " ) בשני אופנים . באופן האחד , לפי אביי , חולקים ת " ק ורשב " ג בשאר אמות , מלבד בכלאים , אם הן בנות חמשה או בנות ששה טפחים , לת " ק ,, כל אמות שאמרו חכמים באמה בת ששה " , ולרשב " ג ,, כל אמות שאמרו חכמים בכלאים ( רק בכלאים ) באמה בת ששה " . ובאופן השני , לפי רבא , רשב " ג מפרש את דברי ת " ק ,, ובלבד שלא יהו מכוונות " , שבכלאים האמות צריכות להיות שוחקות , ,, ובלבד שלא יהו מצומצמות " . על שני האופנים יש להקשות . על אופן ראשון יש להקשות את קושית הריטב " א : ,, היכי נקט בלישניה ובלבד " , היה לו לומר ,, כל אמות שאמרו חכמים בכלאים באמת בת ששה מצומצמות " . ועל אופן השני יש להקשות את קושית הגמרא ,, ולימא אמת כלאים לא יצמצם " ( ואם ,, למעוטי אמה יסוד ואמה סובב " , הרי גם הת " ק ממעט אותם , ומשתיקתו של רשב " ג היינו יודעים שמסכים להם ) . בעיקר קשה , שמן הלשון ,, כל אמות שאמרו חכמים בכלאים בת ששה , ובלבד שלא יהו מצומצמות " משמע , שרשב " ג חולק על מי שאומר אמות כלאים אינן בנות ששה , או על מי שאומר אינן מצומצמות , אבל לא על מי שאומר ,, כל אמות שאמרו חכמים באמה בת ששה " . בראשונה חשבתי שהמלה בכלאים " בדברי רשב " ג נתווספה אח " כ בהשפעת " דברי אביי משמיה דרב נחמן , שרק אמת כלאים באמה בת ששה ( ואם תאמר למה לא נתווספה גם בדברי הת " ק ? י " ל שהמוסיף הסתפק בהוספת מלה זו בדברי תנא אחד , ובחר לו את רשב " ג אולי משום שסבר המוסיף הלכה כרשב " ג גם בברייתא . יתכן גם שהמוסיף הכיר רק את דברי רשב " ג , ומקושית מיתיבי אנו רואים שלא בכל בתי המדרשות נשנו יחד דברי ת " ק ודברי רשב " ג ) . 6 בלא המלה כלאים " בדברי רשב " ג הפירוש בברייתא הוא פשוט , ת " ק אמר ,, כל " אמות שאמרו חכמים וכוי ובלבד שלא יהו מכוונות " ( או שוחקות או עצבות ) , ורשב " ג אומר ,, כל אמות שאמרו חכמים וכוי ובלבד שלא יהו מצומצמות " , ואין לו לרשב " ג אמות עצבות . אך ייראתי לומר כן הואיל ולא מצאתי שאין גורסים ברשב " ג את המלה ,, כלאים " . אח " כ התבוננתי וראיתי , שבמשנה כלים יז , י אומר ר ' מאיר : ,, כל האמות היו בינוניות ( ששה טפחים ) , חוץ ממזבח הזהב והקרן והסובב והיסוד " , ואילו בתוספתא כלים ב " מ ו , יג הוא אומר : ,, כל המדות שאמרו חכמים בכרם , כגון חרבן הכרם ומחול הכרם וכר כולן באמה של ששה טפחים , חוץ ממזבח הזהב והקרן והסובב והיסוד " וכרי . ר ' מאיר משתמש איפוא באמת כלאים כשם נרדף לכל אמות שאמרו חכמים ( חוץ ממזבח הזהב , והקרן והסובב והיסוד ) . א " כ אין צורך לומר שהמלה בכלאים " בדברי רשב " ג נתווספה אח " כ , אלא " . 5 תירוצו של הריטב " א מתאים יותר לנוסחו ,, לא יהו מצומצמות " , ע « ש . ועיין גם גאון יעקב ד " ה ובלבד . . 6 עיין הערה . 4 . 7 כך היא הגירסה ברב ניסים גאון כאן ובספר חסידים ס . תרצב , מהדורת ר " י וויסטינעצקי , עמ ' . 180 ראה תוספת ראשונים ח " ג עמ ' . 54 — 5

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help