sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ה

למעט " , ואמר דין זה לא רב אמרו , ,, אמלתרא מתניתא היא "' / אלא ששכח ממי שמע את הברייתא , ,, מאן קתני לה " , ? ואמר לו אביי : ,, והא חמא בריה דר בה בר אבוד . תני לה " . שכן , אם רב יוסף התייחס לסתירה מרב על רב , ואמר : ,, הא אמלתרא דאייתוה משמיה דרב לא רב אמרה דתיקשי דרב אדרב , אלא מתניתא היא" ( רש " י ) , קשה עליו קושית הגמרא ,, ותיהוי אמלתרא מתניתא ותיקשי לרב . " ? אפשר לומר שרב יוסף התכוין ברייתא היא ורב תנא הוא ופליג " , או ,, מאן קתני לה " ? " משובשת היא < ואין להקשות ממנה על רב ( ולאחר שאביי אמר לו שרב חמא בריה דרבה בר אבוד . קתני לה , הודה שקשה ממנה על רב ) . אד יותר נראה שרב יוסף רק תיקן את שם אומרה של ההלכה ,, ואם יש לה אמלתרא " וכר , ולא נזדקק כלל לסתירה מרב על רב . [ ג . ] דכא אמר זה וזה כשר ... חלל מבוי תנן א " ל ר " פ לרבא 1 תניא _דמםייע לך מבוי שהוא גבוה מעשרים אמה יותר מפתחו של היכל ימעט והיכל גופו חללו עשרים איתיביה רב שימי בר רב אשי לר " פ - " כיצד היה עושה מניח קורה משפת עשרים ולמטה אימא ולמעלה * והא למטה קתני הא קמ " ל דלמטה כלמעלה מה למעלה חללה עשרים אף ! למטה חללה עשרה ... _ולפירצת מבו _» . אם התשובה ,, אימא ולמעלה " היא מרב פפא , והקושיה ,, והא למטה קתני " ? היא מרב שימי בר אשי , והתשובה ,, הא קמ " ל " וכר היא תשובת רב פפא , אז , אין כמובן , לפרש את דברי רב פפא באופן אחר . אבל אם , וכך נראה , רב פפא השיב ,, אימא ולמעלה " , ואחר ומאוחר לו , שאל אח " כ ,, והא למטה קתני , " ? ותירץ ,, הא קמ " ל " וכר , אז י " ל שרב פפא כשאמר ,, אימא ולמעלה " התכוין שיש להגיה את הברייתא , במקום ,, ולמטה " צ " ל ,, ולמעלה " . ומי שחשב ש אימא " הוא פירוש _" . 5 השוה ירושלמי ראש ד , פרק : ,, רבי אמי בשם ר ' הושעיא , לא סוף דבר מקורה , אלא נתן מלתרא , ויש בה רחב ארבעה טפחים מתרת את המבוי " , ולקמן יא , א . - ,, לא ארישא " . . 6 ראה אוצה " ג הנ " ל וריטב " א , ומ " ש בשבת מ , א ד " ה אלא . . 7 ראה שבת קכא , ב : ,, אמר ר ' ירמיה ומאן נימא לן דהא מתרצתא היא דלמא משבשתא היא . אמר רב יוסף אנא מתנינא לה " וכוי ( ופסחים ק , רע " א ) . נ , בכת " י וטיקן : ,, א " ל אביי לרבא " , ועיין דק " ס אות א וב . לגירסת התוס ' לעיל בעמוד הקודם ד " ה אמר : ,, אמר רב " אין ראיה שהגירםה כאן היא דבא , ולא רבה . . 2 בכת " י וטיקן : איתיביה רב שימי בר אשי לרבא " . לגירסתנו שואל רב שימי בר אשי " לרב פפא , איד דייקת מן הרישא ( תוספתא א , א ) חלל מבוי תנן , הרי מן הסיפא יוצא להיפוך . ואילו לגירסת כת " י וטיקן שאל רב שימי בר אשי לרבא ישיר מן הסיפא , אתר . אומר חלל תנן , ומן הברייתא לא משמע כן . לא דקדק כלל מן הרישא , אולי משום שי " ל כמ " ש רנב " י לעיל 0 ל ,, ימנא בעלמא " . . 3 בכת " י א " פ ( לפי דק " ס אות ד ) : ולמעלה . ולמעלה והא למטה קתני ? " ה למעלה " השני _" " היא מעין פיסקה , ואצ " ל כמ " ש הדק " ס שם שהסופר כתב בטעות את המלה ולמעלה" " פעמיים . . * 3 ראה רש " י , גליון הש " ס : ,, לישנא קלילא הוא " וכו ' , ודק " ס לקמן נד ,, א אות ש .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help