sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ד

רב ... ואם יש אמלתרא אפילו גבוהה יותר מעשרים אמה אינו צריך למעט אמר רב יוסף אמלתרא מתניתא היא מאן קתני .,. ותיהוי אמלתרא מתניתא ותיקשי לרב א " ל רב דל אנא מהכא מתנייתא מי לא קשיין אהדדי אלא .., תנאי היא רב נחמן בר יצחק אמר בלא רב מתנייתא אהדדי לא קשיין לרבנן קורה טעמא מאי 3 משום היכרא והאי דקתני יתר מפתחו של היכל _םימנא בעלמא . הדיבור ,, בלא רב מתנייתא אהדדי לא קשיין " ש ,, רב נחמן בר יצחק אמר" אינו מרב נחמן בר יצחק , אלא מסתמא דגמרא . הסתמא דגמרא אומר שלפי רב נחמן ב " י אין סתירה בין שתי הברייתות , ורק לרב צריכים לומר שישנה סתירה ביניהן , והוא , רב , סובר כברייתא לעיל ( תוספתא א , א ) . שכן אם הדיבור הוא מרב נב " י , צ " ל שהוא מתייחס למ " ש הסתמא מיד לפני זה ,, אמר לך רב דל אנא מהכא מתנייתא מי לא קשיין אהדדי " וכר , ודעתנו היא שאמוראים שחיו לפני פטירת רב אשי לא התייחסו לסתמות ( אבל יש יוצאים מן הכלל ) י . ואף אם לא נקבל הנחה זו שהסתמות מאוחרים לרב אשי , נראה שדיבור זה אינו מרנב " י . המהרש " א במהדורא בתרא שואל , למה אמר רב נחמן ,, לרבנן טעמא מאי משום היכרא " , ,, הלא יכול היה לתרץ כפשוטו , מתניתין לא קשיא אהדדי דנקט לסימנא בעלמא " ? טעמם של רבנן אינו קשור בסתירה בין שתי הברייתות , שהרי ,, בלא רב נחמן צריך לתרץ הברייתא ואם יש לה אמלתרא אפילו גבוה עשרים אינו צריך , מאי טעם דאינו צריך " . אבל לדברנו הנ " ל שדיבור זה מסתמא דגמרא הוא , מיושבת קושית המהרש " א . רנב " י אינו מתייחס לא לסתירה שבין הברייתות ולא לרב . הוא מוסב על מ " ש רב חסדא לעיל ב , ב : ,, הא מתניתא אטעיתיה לרב " וכו ' . שדייק ממ " ש בברייתא \ , תר מפתחו של היכל " שרבנן מפתחו של היכל גמרי " . כנגדו אומר רנב " י ,, קורה " לרבנן משום היכרא , והאי דקתני יתר מפתחו של היכל סימנא בעלמא " . וע "כ מטעם קושית הגמרא : ,, הא היכל צורת הפתח הויא לו , אפילו הכי עשר אמות הוא דרויח " , ובמשנה למדנו ,, אם יש לו צורת הפתח אינו צריך למעט " . גם רב יוסף , כנראה , לא התייחס לסתירה מרב על רב . הוא שמע שר ' אילעא מצטט בשם רב ,, ואם יש לה אמלתרא אפילו גבוהה יותר מעשרים אמה אינו צריך ואיך מקשה ממנה הגמרא על היכל . ואחר תמה על תמיהתו , ,, ודלמא " וכו ' , שמא ירתה לגמרא קבלה ( באוצה " ג הנ " ל : ,, ודלמא האי דאקשי ליה ידע דבאולם תניא , אלא מיהו בריתו ליה מילתא כי תבנית היכל כתבנית אולם " וכו ' . ובריטב " א : ,, אלא הכי גמירא לה " ) . כלומר , אם לא הקשו קושיה זו עד עכשיו ( ההוספות נאמרו בתקופה מאוחרת ) , סימן שהיתר , לה לגמרא קבלה , ובזמנה הכירו קבלה זו . . 2 ראה דק " ס אות ט . ברשב " א וריטב " א : ,, קורה לרבנן משום היכרא " , וכך , כנראה , גם בכת " י וטיקן . . 3 ראה מ " ש במבוא ליומא חגיגה . . 4 ראה הע ' . 2

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help