sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ג

שברישא , ביחס ללמעלה מעשרים אמה , אפילו כשיש לו צורת הפתח צריך למעט י * . אבל בברייתא לקמן יא , רע " א נאמר : ,, מבוי שהוא גבוה מעשרים אמה , ימעט , והרחב מעשר , ימעט , ואם יש לו צורת הפתח , אינו צריך למעט " . אפשר להדחק ולומר שהבבא ,, ואם יש לו צורת הפתח " וכוי מוסבת רק על הסמור לה על והרחב מעשר" " וכוי , ולא על הרישא . אד נראה יותר שהמשנה והברייתא חולקות בזה , ולמשנה אע " פ שיש לו צורת הפתח , אם הוא גבוה מעשרים אמה , ימעט . מן הירושלמי בראש המסכת אנו רואים שהקטע ,, ושניהם מקרא אחד דרשו" וכוי אינו מרב יהודה אמר רב , אלא מסתמא דגמרא . הסתמא דגמרא הניח שאפשר ללמוד שיעורו של פתח מן הפסוק ,, ושחטו פתח אהל מועד " , אע " פ ש ,, כי כתיב האי , במשכן כתיב " , משום שגם רב יהודה אמר שמואל לומד שלמים ששחטן קודם פתיחת דלתות ההיכל פסולים מן הפסוק ושחטו פתח אהל מועד " ( ,, דאי לא תימא " הכי הא דאמר ר " י א " ש " וכוי ) . אך אין להשוות זה לזה . רב יהודה אמר שמואל לומד מן הפסוק ושחטו פתח " אהל מועד " שהדלתות של ההיכל צריכות להיות פתוחות בשעת שחיטת השלמים . ואע " פ ששיעורו של פתח ההיכל שונה היה במשכן מזה שהיה במקדש , ( במשכן גבהו היה עשר אמות , ובמקדש עשרים אמות ) , שינוי זה אינו צריד להשפיע על החיוב שהדלתות תהיינה פתוחות . אבל הסתמא דגמרא לומד שיעור פתח של עשרים ולמעלה כנגד פתח ההיכל ופתח האולם מן הפסוק ושחטו פתח אהל מועד ' / " שם יש להקשות , הרי במשכן לא היה אולם , וגבהו של פתח ההיכל לא היה אלא עשר אמות . 8 [ ב : ] אלא טעתה לא תיהני ליה אמלתרא דהא היכל אמלתרא הויא ליה ואפ " ה עשרים אמה הוא דגמה דתנן חמש אמלתראות של מילה ... והאי מאי תיובתא דלמא כי תניא ההיא _דאמרלתראות באולם תניא והאי מאי קושיא דלמא 1 תבנית היכל כתבנית אולם אלמה אמר ר " א אמר . * 7 השוה מאירי לקמן יא , א ד " ה ואחר : ,, אלא שאף בגבוה מעשרים אמרו שם שאינו מכשיר " . נראה שהוא אינו הולך בשיטת הגמרא שלנו . . 8 עיין חידושי הר " ן וקרן אורה . . 1 ה דלמא ,, כאן לאו דוקא , שכן על ידו רוצים לחזק את קושית הגמרא ,, אלא מעתה לא _" תיהני ליה אמלתרא דהא היכל אמלתרא הויא " וכוי , ואין להקשות קושיה על יסוד דלמא . ראה ריטב " א וחידושי הר " _ן , תום ' הרא " ש והגהות רש " ש ( הוא מביא ראיה מנדרים פג , א . - ,, ללמא מן יין " וכי ' שגם שם נאמר דלמא והכוונה לוודאי . אלא שלשון נדרים משונה . וראה גם מ " ש השטמ " ק שם בשם הרשב " א ) . וראה גם אוצר הגאונים , פירושים , ( מתחיל בעמוד ג , א וממשיך בעמוד ב , ב ) . כאן צריכים לקחת בחשבון ששני הדיבורים , " והאי מאי תיובתא " וכוי ו האי מאי קושיה " וכוי הוספות מאוחרות הם , ונכנסו באמצע _" הקושיה לפני ,, אלמה אמר " וכוי . מי שהוא תמה , הרי המשנה במדות ג , ז מיירי באולם ,

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help