sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ב

מה שהיה נראה בעיניו ראוי להביא כדעת יחיד . ומה שלא היה נראה בעיניו ראוי להביא כדעת יחיד , לא הביא כלל אע " פ שהתנא אמר את שניהם " . ר ' יהודה אמר אינו צריך למעט גם ברישא וגם בסיפא , אלא שבעיני מסדר המשנה דברי ר' יהודה ברישא נראו כמסתברים והביאם כדעת יחיד , ואילו דבריו בסיפא לא נראו לו כמסתברים כלל , ולא הביאם אפילו כדעת יחיד . חילוק זה בין הרישא והסיפא אינו ניתן להאמר אם הטעם ,, ימעט " הוא כמ "ש רב יהודה אמר רב הלומד מפתחו של אולם . הלומד מפתחו של אולם ברישא , צריך ללמוד מפתחו של אולם גם בסיפא , ורחבו של אולם היה יותר מעשר אמות . אבל אם הטעם הוא כמ " ש רב חסדא הלומד ,, מפתחא דמלכין " , י " ל שלא כל פתחא דמלכין רחב יותר מעשר אמות . וצ " ע . בכל אופן , דברנו אלה נכונים רק ביחס למסדר המשנה , והוא סובר כרב חסדא . אבל רבי יהודה , יתכן שטעמו הוא כמ " ש רב יהודה אמר רב , שהרי הוא סובר אינו צריך למעט גם ברישא וגם בסיפא . הגמרא , אמנם , לא הבינה כן . היא שואלת ,, וליפלוג במתני ' , " ? ומתרצת ,, פליג בגובהה , והוא הדין לרחבה " , הרי שלא הבדילה בין מסדר המשנה ובין ר " י , ולא אמרה שמסדר המשנה הכריע מדעתו שמסתברים דברי ר ' יהודה ברישא ואינם מסתברים בסיפא ( מטעמו של רב חסדא ) , ולכן לא הזכיר אותם בסיפא . אבל ממ "ש אביי ,, פליג בברייתא " וכוי אין לדייק כן , ומה גם שייתכן שאביי כלל לא השתתף כאן בויכוח , ודבריו כאן אינם אלא העברה מלקמן י , א : ,, תנא והרחב מעשר ימעט " וכוי רב כשאמר לרב יהודה ,, אתנייה צריך למעט " , לא התכוין לומר שבמשנה צריד להיות ,, ואם יש לו צורת הפתח וכר ' צריך למעט " . בבא זו מיותרת היא , ממה שנאמר סתם ,, והרחב מעשר אמות ימעט " משמע , שגם אם יש לו צורת הפתח צריד למעט . רק התכוין לומר שאין הלכה בזה כמשנה ( מן הסתם היה לו איזה מקור , ברייתא , ובה נאמר ,, אפילו אם יש לו צורת הפתח צריך למעט " . **( וכן הוא בירושלמי א , א ( יח , ד ) : ,, אמר ליה ( רב לחנניה בר שילמיא ) לית כן . א "ל ולא ניתנייה כן ( במשנה ) 1 א " ל דתניתיה ואודעיה דלית כן " י מכיון שכד נמצא בכל הנוסחאות , וכך נאמר ביחס לרחב מעשר אמות , משמע ( וירושלמי שם ) : " ולא פליג ר " ש " . גם שם יתכן שר " ש פליג בשתיהן והמסדר בחר לו אחת . . 6 עיין ירושלמי בראש המסכת כאן ובסוכה : ,, א " ר אבין ר ' יודה כדעתיה ורבנן כדעתהון דתנינן תמן וכן גשרים המפולשין " וכוי . לא ברור לי הקשר בין המשנה כאן והמשנה לקמן ט , ד . . * 6 השוה הון עשיר שמאריך כאן . . ** 6 השוה מהרש " א לקמן ו , א ד " ה ולחי . . 7 ראה מבוא לנוסח המשנה עמ ' . 205 ועיין גם ריטב " א לקמן יד , א ד " ה א " ל .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help