sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:א

עירובין [ ב . ] מבוי שהוא גבוה למעלה מעשרים אמה ימעט ! רי " א אינו צריך והרחב מעשר אמות ימעט ואם יש לו צורת הפתח אע " פ שהוא רחב מעשר אמות אין צריך למעט ,,. אר " י א " ר חכמים לא למדוה אלא מפתחו של היכל ור _" י לא למדה אלא מפתחו של אולם דתנן ... ושניהם מקרא אחד דרשו ... דכתיב אל פתח אולם הבית _rtn והא כי כתיב האי במשכן כתיב אשכחן משכן דאיקרי מקדש ... דאי לא תימא הכי הא דאמר ר " י א "ש שלמים ששחטן קודם פתיחת דלתות ההיכל _פםולין שנאמר ושחטו פתח אהל מועד בזמן שפתוחין ... והא כי כתיב ההיא במשכן כתיב ... _ ור " י מפתחו של אולם גמר והתנן והרחב מעשר אמות ימעט ולא פליג ר "י אמר אביי פליג בברייתא 3 דתניא והרחב מי ' אמות ימעט רי " א אינו צריך למעט וליפלוג במתני ' פליג בגובהה וה " ה לרחבה ... והתניא ... מתני ליה רב יהודה בר רב קמיה דרב אינו צריך למעט וא " ל אתנייה צריך למעט . מן הסדר במשנה יוצא לכאורה שר ' יהודה חולק על הרישא מבוי שהוא גבוה " מעשרים אמה " , ולא על הסיפא ,, והרחב מעשר אמות ימעט " . שכן אם חולק גם על הסיפא , דבריו היו צריכים להיות מסודרים אחרי הסיפא . אבל בברייתא , הובאה בגמרא כאן , נאמר בפירוש שר ' יהודה חולק גם על הסיפא ( ,, והרחב מי ' אמות ימעט . ר ' יהודה אומר אינו צריך למעט " ) . א " כ צ " ל שהמשנה והברייתא חולקות בדעת ר ' יהודה . אלא שכבר אמרנו בכמה מקומות 5 ש מסדר המשנה בחר לו והביא מן התנא _" . 1 ראה תוס ' בשם הר " י מאורלינש . אך גם מסכת _גיטין , למשל , מתחילה עם ran r גט ממד " ד . " לפני שקובעת ( ב , ג ) כיצד כותבים גט , וכן מסכת ב " מ מתחילה עם ,, שנים אוחזין בטלית " לפני ,, אלו מציאות שלו " ועוד . ראה שארית יוסף , נתיב המשנה , עמ' 20 ד " ה קדימת החיוב . . 2 בתוס ' : ,, זה הפסוק אינו בשום מקום " . ראה הגהות ר " צ חיות , והיה לו לציין לתוס ' שבת נה , ב ( וגליון הש '' ס שם ) , ויש להומיף . וראה גם יד דוד מו " ק ט , א . . * 2 בתוס ' סד " ה ואיבעית : ,, וגם רב אשי שסידר הש " ס הביא למעלה ולכתף השנית " , מזהים את הסתם עם רבי אשי . ראה מ " ש ביומא עמ ' קט סוף הע ' . 2 . 3 עיין תוס ' , רשב " א וריטב " א . והשוה גליון הש " ס , מרומי שדה ויד דוד . התוסי חשבו , כנראה , שרב אחי אמר מה שאמר כהמשך לדברי אביי , שאמר שם מקודם : ,, תנא ופו "' . . 4 ראה הגהות ר ' מתתיהו שטראשון . . 5 ראה מ " ש בביצה עמ ' שנד — ה , ושבת עו , א , ועוד . אבל עיין גם , למשל , קידושין מט , א

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help