sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לאחר האמוראים , יתכן ופעמים הם לא ידעו מה אמרו האמוראים ולא התכוונו לדבריהם ואין ההוספות תמיד בשיטתם וברוחם של האמוראים ולפיכך פרשנותם ניתנת לעירעור . כאן נפגשות היסטוריה ופרשנות ביחסי גומלין ואורה של זו מאיר גם את של זו . בכרכים אלה עסקנו בחומר הםתמאי יותר מאשר בקודמים ( אבל לא בו בלבד , תכליתנו היא למצוא תחליפים לפירושים דחוקים שבגמרא , גם כשהם אינם מן הסתמאים ) . עקבנו במיוחד אחר מקומות בהם דברי הסתמאים משולבים ואחוזים במימרות האמוראים ( ולעיתים רחוקות גם בברייתות ) עד שנראה כאילו דבר אחד הם ( וכך תפסו המפרשים ) . הפרדנו ביניהם , הבלטנו את דברי הסתמאים ( כדי לעמוד על אפיים ) ותכופות פירשנו את מימרות האמוראים ( והברייתות ) שלא כסתמאים ( לפעמים מתוך הוכחה שלא הגיעו אליהם דברי האמורא שאותו הם מפרשים בשלמותם . ( - " אין צריך לומר , שברוב רובם של המקומות ( אפילו אלה שבהם סטינו מפירושיהם ) , לא היינו מוצאים ידינו ורגלינו במימרות האמוראים ( ובברייתות ) אלמלא ההשלמה וההרחבה של הסתמאים . בלי תורתם אין לרגלינו עמידה בתורת האמוראים . אך אין גם להכחיש , שיש בש " ס מקומות רבים ( המספר משתנה לפי היקף פעולתם של הסתמאים באותה המסכת ולפעמים אפילו לפי היקף פעולתם באותו הפרק ) בהם מעדיפה השיטה הביקורתית 25 פירוש אחר בדברי האמוראים מזה שניתן להם על ידי הסתמאים ( בפרט בשקלא וטריא ) , וההבדל סובב סביב השאלה איך להשלים ולהרחיב את דברי האמוראים . מקרים כאלה מראים , שדברי האמוראים לא נמסרו בשלימותם ולסתמאים כבר לא היתה מסורת ברורה של דבריהם — דבר שלא היה קורה ( על כל פנים לא בכמות גדולה כזאת , ההופכת להיות איכות ) אלמלא היו הסתמאים בני זמנם , מתלמידיהם או מיוצאי בית המדרש של האמוראים . נשים , עמ ' 10 העי . ( 10 יש לשער שר ' שמואל בן חפני יחס לסתמות ערך פחות . ידועה תשובת הרמב " ם ( הוצ ' ר " _י בלאו ) סי ' שמה : ,, ואמרתם לא נניח תלמוד ערוך ונפסוק הלכה ממשא ומתן של גמרא " , וביתר חריפות בתשובתו לתלמידו החביב ר' יוסף אבן עקנין ב פאר הדור " , סי ' קמב : ,, ולא תבלה ותאבד זמנך בפירוש ובמשא _" ומתן של גמרא " . רוב המשא ומתן של הגמרא סתם הוא ( ביחסו של הרמב " ם לסתמות טמונה התשובה להרבה קושיות חמורות על הרמב " ם . ואכמ " ל בזה ) . השוה לעומתם מ " ש הרשב " א , עירובין עח , ב סד " ה אמרי : ,, ולא שבקיר . לישנא דגמרא ( סתם ) דהוא עיקר משום הא דרב נחמן " , ועוד . וראה גם מ " ש בשבת ט , ב , במיוחד מ " ש בשם הראשונים בהערה 4 שם . . 25 ראה מ " ש בר " ה עמ ' תב . ועיין גם מ " ש ביומא עמ ' לב , ועור . . * 25 היא היא ביקורת המקורות וקראנו לה ,, ד . שיטה הביקורתית " סתם משום שסמכנו על המתעסק במחקר הבבלי היודע שעיקר החידוש הביקורתי ( היינו כשהוא יותר מגילוי

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help