sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לא נדע מי הם הסתמאים שמימיהם אנו שותים ואת שמותיהם אין אנו מזכירים . כשמם כן הם , סתמאים _, עלומי שם . 22 אבל על תקופתם 23 אנו למדים , בדרך השערה ובעקיפין , שהיא מזמן פטירת רב אשי ועד רבנן סבוראי , בין תקופת האמוראים ובין תקופת הסבוראים . חובה על ההיסטוריונים של תקופת התלמוד להכיר את פעולתם של הסתמאים ולהקדיש לה ולהם פרק מיוחד , כי מבחינת התהוות התלמוד , תוכנו וסגנונו , חשיבותם עולה על זו של הסבוראים ( עד כמה שמעשיהם של האחרונים ידועים לנו ) . מה שאמרנו לעיל ביחס לפעולתם ולתקופתם של הסתמאים אינה דעה מקובלת . רבים יתמהו לשמוע שדברי אמוראים נמסרו במשך זמן ארוך בצורה מצומצמת ואף מקוטעת עד שבאו העורכים הסתמאים , לאחר פטירתם של רב אשי ורבינא , והשלימו והרחיבו אותם . הדעה המקובלת היא , שהאמוראים עצמם הרחיבו והשלימו את דבריהם , ואילו את ההוספות שהוסיפו הסתמאים מייחסים החוקרים לתקופת האמוראים ( מלבד אלה שניכר מתוכן שהן לאחר רב אשי ורבינא ) . ואין זה ענין היסטורי גרידא , הלכה גדולה בהלכות פרשנות התלמוד תלויה בו . אם האמוראים עצמם הרחיבו והשלימו את דבריהם , ואפילו אם הסתמאים עשו כן והם היו בני זמנם של האמוראים , יש להניח שהם ידעו מה שאמרו האמוראים והתכוונו לדבריהם , _וכשהוסיפו הסתמאים הוספות היו מן הסתם אלו בשיטתם וברוחם של האמוראים ואין אחרי פרשנותם ולא כלום . אבל אם נעשו ההשלמה , ההרחבה וההוספות על ידי הסתמאים נ כמה דורות והחלטתם ליצור ספר שונה מן המשנה ( והברייתא ) בתוכן ( שקלא וטריא ונוקדני ) ובסגנון ( דיאלקטי , ריטורי וארכני ) . השינויים שחלו בעקבות התוספות היו שינויים מודעים , לא כן השינויים שחלו בעקבות המסירה . הם היו בלתי מודעים ונעשו שלא מדעת וכמעט בלא הרגשתם של התנאים המוסרים , שחשבו שכך שמעו מלכתחילה . בחיבורנו הקודם , במיוחד על סדר נשים ( ראה מבוא שם ) , התרכזנו בעיקר בשינויים של התנאים המוסרים . לא ידענו אז על השוני וההבדל במעשה הסתמאים ולא עסקנו בו . ונמשכנו אתרי החוקרים ( ראה מבוא ליומא חגיגה הע ' 1 ) שקבעו שאין בין האמוראים והסתמאים ולא כלום , לא בזמנם ולא בפעולתם . תפלתנו היא , שנזכר . לגמור את החיבור הזה על כל הש " ס ולחזור לסדר נשים ( מהדורא תנינא ) כדי להדגיש בו את תורת הסתמאים . . 22 ישנם כעשרים אמוראים הנזכרים בתלמוד רק מתוך שיחה עם רב אשי ( או רבינא ) ( ,, א " ל ... לרב אשי " , או ,, א " ל ... לרבינא " ) . ואולי היו אלו מן הסתמאים , כי לא מסתבר שכל תרומתם לא היתר . אלא שיחד . אחת או שתים עם רב אשי ( ורבינא ) . במבוא ליומא חגיגה הע ' 11 הערנו גם על ראשי ישיבות שרב שרירא מזכירם ואינם נזכרים בש " ס אלא פעם או פעמיים או אינם נזכרים כלל . האם לא תרמו הללו יותר ? מסתבר שתרומותיהם נכנסו לגמרא כםתמות ורק אגב שיחתם עם רב אשי ( ורבינא ) , וגם אז כנראה לא תמיד נזכרו שמותיהם . . 23 ראה מבוא , שם עמ ' . 7 וראה גם לקמן עמ ' 15 ד '' ה הסתמאים מתחבטים . . 24 ראה תרביץ , שנה כו עמ ' , 421 בשם ר ' שמואל בן חפני ( הבאנו דבריו במבוא לסדר

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help