sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הסתמאים אינם היחידים שתורתם מעורבת בתורת חז " ל ואין שמם ידוע . לפניהם ( ואולי גם בימיהם ) היו ה ,, תנאים " מוסרי השמועות , שרובם נשארו עלומי שם ולמרות מהימנותם המרובה יש והם מסרו לפעמים שמועות לא כפי שהן יצאו מפי אומריהם שאת שמותיהם הם מזכירים ( השינויים במימרות האמוראים שבין הבבלי והירושלמי , למשל , מלמדים על כך ) . לאחריהם היו ה גרסנים " , 20 גורסי _" הגירסאות שהוסיפו וגרעו מן הטקסט שהיה לפניהם , ובטוחים היו שהם מסירים רק את הטעויות שנפלו בתלמוד מאז שנחתם ועוזרים בכך להבנתו . ויש להוסיף . מימיהם של האמוראים ( וגם אלה של התנאים ) לא נמנעו מלצרף דעות והוראות מנוגדות ולעשות מהן מחלוקת שצורתה ,, זה אומר וזה אומר " , גם כשבעלי הדעות לא ראו זה את זה ולא התווכחו פנים אל פנים . לפעמים פירקו אח " כ את המחלוקת ואמרו ,, ולא פליגי " , דבר שלא יתכן אלמלא התווכחו פנים אל פנים . רוב המצרפים אנונימים היו , אך השפעתם היתר . ונשארה במקום שנגעו בו . במקום שנתערבו נפלו שינויים , אך ידם לא היתה בעיצוב פני התלמוד כולו , בניסוחו ובשיכלולו ואף לא בהשלמתו כשנצרך היה לה . התלמוד בימיהם עדיין לא היה ( או כבר היה ) לספר נפרד . ה ,, תנאים " וה ,, גרסנים " לא תרמו למהותו הכללית של התלמוד . לא כן הסתמאים , ידם היתה בתלמוד כ ולו ומהם יצא הכל . * - _> הדבר ובפירושו וכוי בעל פה וכוי לא כן בחתימת התלמוד אשר אז שמו פניהם שיהיו כל הדברים האלה נכרין בחותמיהן לפנינו מתוך התלמוד עצמו " וכוי . אלא שהשקפתו בענין התהוות התלמוד שונה לגמרי מהשקפתנו . הוא לא מרגיש את ההבדל במסירה שבין מימרה קצובה ( אפודיקטית ) ובין שקלא וטריא ; לפיו התלמוד היה מסודר כמעט במשד כל תקופת האמוראים ( אבל עדיין צריכים היו לסמוך ,, בעיקר הסבר הדבר ובפירושו וגם אליבא _דמאן נאמר זה וכוי על מה שמסרו לתלמידיהם סופי הדברים וענינים , בעל פה " . האמנם זה נקרא מסודר ?) . לדעתנו נשתמרו מן הדורות הקודמים ( קודם לסתמאים ) רק ,, דיאולוגים ופירושים מצומצמים ושקלא וטריא מקוטעת " . ובעיקר , הוא רואה את רב אשי ותלמידיו כחותמי התלמוד ואנחנו רואים את הסתמאים שחיו ופעלו אחרי פטירת רב אשי כפותחי התלמוד ( הגמרא ) . . 20 ראה מ " ש ר " ן אפשטיין , ספר השנה פפד " מ , ח " ט עמ ' . 285 . 21 וראה גם קידושין סה , א : ,, אלא שמעתתא אהדדי אתמר " . ופירש רש " י : ,, דרב ושמואל אהדדי אתמר לא לחלוק זו על זו באו אלא להוסיף האחרון מה שלא פירש הראשון" ( ועיין שם עט , ב ב " ק יד , א : מדמתניתא לא פליגי אמוראי נמי לא פליגי " ) . וגם _" אנחנו הרשינו לעצמנו לפעמים לומר , שלמרות הנוסח ,, זה אומר וזר , אומר " , אין ביניהם מחלוקת , ראה מ " ש בשבת מג , ב ובפסחים קיז , א . ההיפוך של ,, ולא פליגי " הוא ,, ופליגא דר " פ " . ולמה לא נסחו את המחלוקת בצורת ,, _זה אומר וזה אומר " ? האם משום שהוספה מאוחרת היא ובימיה כבר לא צירפו מחלוקות יחד בצורת ,, זה אומר וזה אומר " ? וקצת ראיה מזה שברוב המכריע , ,, ופליגא דר " פ " בא בסוף הסוגיא , כשהיא היתה כבר מסודרת . או שמא ישנם טעמים אחרים , טעמים השונים ממקום למקום י . * 21 ההשלמה , ההרחבה וההוספה של הסתמאים נעשו מדעת . הללו הם חלק מן העריכה

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help