sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כמעט עצמאי , שהקריאה בו שוטפת ותוססת . הסוגיה התלמודית הטיפוסית 10 היא פרי פעולת הסתמאים . בראשונה ( והמשנה והברייתא תוכחנה _י ) לא מצאו צורך להנציח לדורות את התהוותן של ההלכות והנימוקים שבגללם באו לידי מסקנתן . * _™ בעיניהם היתה יד מלאכי , כללי התוט ' והרא " ש , סי ' כד ) . ועיין גם ב ' יק ג , רע " א : ,, טעמא דכתב רחמנא משלהי רגל " וכר ' . . 12 למשל השאלה בב " מ כא , א : ,, וכמה ? " ( א " ר יצחק קב בארבע אמות ) לא נשאלה אלא כדי ליתן לדברי ר ' יצחק צורה דיאלקטית , כי השאלה אינה שאלה , שהרי לא אמרו שיש שיעור עד שהוא שואל ,, וכמה ? " ראה ראשונים שם . ודומה לכך בהרבה מקומות בש " ס ( והראשונים על המקום מציינים לב " מ כדוגמא . ראה הציונים ב ,, מאיר נתיב " שם , ויש להוסיף ) . לפעמים נכנסות המלים ,, מאי טעמא " באמצע דברי אמורא כדי _ליתן צורה דיאלקטית לדבריו ( כאילו נשאלה שאלה והוא השיב עליה ) . ראה מ " ש בפסחים סט , א הע ' . * 11 ובריטב " א עירובין פא , א ד " ה תנינא : ,, דלאו קושיא גמורה היא , אלא משום דאית דידע בה טעמא שקיל וטרי בה כדרך קושיא ותירוץ " . ועיין היטב זבחים ב , ב ותראה , שרבא לא הקשה מן המשנה הראשונה בזבחים על המשנה הראשונה של גיטין פרק ג . הוא הקשה מזבחים על גיטין ותירץ , וכל השאר מסתמא דגמרא הוא שקבע לסוגיא צורה של שאלה ותשובה . וראה גם הערה . 75 לפעמים אומר הסתם ,, כר " פ " והוא עצמו שואל ,, הי ר " פי " וממשיך אילימא .. " . ומסיים ,, כר " פ ד ' . . .. כל זה למה ? כדי ליתן לענין צורה של שקלא _" וטריא . . 13 דוגמא של סגנון ארכני הוא הקטע בפסחים קיד , רע " ב , אחרי דברי ריש לקיש : ,, ז "א מצוות צריכות כוונה " . אפשר לקצר קטע זה ולהעמידו על שורות אחדות והאריכות אינה אלא אריכות של סגנון . ( ועיין גם _עירובין ס , א : ,, הב " ע דלא גבוה מרפסת עשרה " ) . והיא תמיד סתמית , שהרי לא מצינו כיוצא בה אצל אמוראים . . 14 הצורה הספרותית של הסוגיות נתפתחה ונשתכללה על ידי הסתמאים וזה מה שעושה את ההמשך לשוטף ותוסס . אמנם לפעמים גובלת הספרותיות במלאכותיות . ראה מ " ש בשבת נב , ב . . 15 יש , אבל נדיר הוא שהתלמוד מביא מימרת אמורא עם מה שנראה לנו כשקלא וטריא שלמה וממושכת מאמוראים שהיו אחריו בלא סתם , כמו למשל שבת קא , א ; אמר רב הונא וכוי . . 16 מגלת תענית , אע " פ שגם היא נמסרה תחילה בלי גמרא ( ,, אסכוליון " ) המוסרת לנו באריכות את המאורעות ההיסטוריים שבגללם תיקנו את דיני התענית וההספד , מכל מקום שונה היא מן המשנה והברייתא , שהרי נאמרו כבר במגלה ראשי פרקים של הנימוקים . . * 16 הרבה מן השאלות והקושיות הבאות לפני תשובות אמוראים הן מן האמוראים עצמם ( לא כולם . ראה למשל מ " ש ביבמות עמ ' ל — לא ) ונמסרו ללא שם ( סתם ) , משום שתחילה לא הקפידו למסור לדורות את השקלא וטריא . ( אמנם , נשארו שרידים ותכופות הם הגיעו לדורות מאוחרים מקוטעים ) . אותן השאלות והקושיות שהיו נחוצות להבנת דברי אמוראים התמציתיים , נמסרו ללא הקפדה במסירתן . הרשות היתה נתונה לכל בימ " ד ובימ " ד לסגנן דברים בסגנון הקרוב לליבם ולכן לא נקרא עליהם שם . דאה גם מ " ש בעירובין עג , א הע ' . 1

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help