sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מרובה . " הם גם העניקו לה צורה דיאלקטית 12 וסגנון ארכני » ויצרו ממנה ספר ממש שכן אותה שאלה ששאלו על בשוגג חייב חטאת " ( ,, פשיטא ? " ) יש לשאול " על ,, ענוש כרת ונסקל " , ואין שאלתו אלא עיטור סגנוני . ועוד , ר " ה טז , א : ,, א "ר יצחק למה תוקעין בר " ה י למה _תוקעין ( שואל הסתם ) רחמנא אמר תקעו . אלא למה מריעין ? רחמנא אמר זכרון תרועה . ( ממשיך הסתם ושואל ) אלא למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין " וכוי . האומר ,, אלא למה מריעין ? " לא התכווין להסביר את שאלת ר ' יצחק ( ,, למה תוקעין " ) , שכן אותה קושיה ששאלו על ,, למה תוקעין " יש לשאול על ,, למה מריעין " , וכל הדיבור אינו אלא ריטורי . בסדר רב עמרם גאון ( הוצ ' ר "ד גולדשמידט ) עמ ' קלט , באמת ליתא . קרוב לוודאי , שגם הדיבורים שבסנהדרין כג , א : מאי זה בורר לו אחד וזה בורר " לו אחד " וכו ' אינם אלא ריטוריים . קשה לתאר שעלה על דעת מי שהוא ש ,, זה בורר לו אחד " הוא בורר לו עוד ב " ד . דברי רב פפא שייכים ללהלן שם , כמו דברי ר' יוחנן , אע " פ שלהלן שם לא נזכרים דברי רב פפא . ומה גם שנוסח זה של דברי ר' אליעזר שם נאמר לקמן שם לא , ב על ידי אמימר ורב אשי עדיין לא הכירו . ואכמ " ל . וראה גם הע ' . 4 הראשונים מעירים לפעמים על תופעה דומה לזו שקראנו לה ריטורית כמו למשל תוס' רי " ד מהדו " ת עירובין צ , א : ,, _כך דרך התלמוד כשרוצה לחלק מה בין לבין , עושה כעין קושיא ותירוץ ואע " ג דלק " מ " , רש " י מגילה ג , רע " א ( והשוה רש " י , שבת קד , רע " א ) : ,, ואורחא דסוגיא דגמרא להקשות דבר שאינו עד דטרח ומעמידה על בורייה " , רמב " ן ב " ב יז , ב : ,, ויש שטועין לומר , אורחא דתלמודא בהכי למקשה מינה וכו' ואע " ג דליכא מינה ראיה לאקשוי מינה " , ועוד . ( ראה במיוחד את הסוגיא ביומא יג , א — ב וברש " י שם ד " ה על : וכל םוגיא זאת אין תירוצין שבה יכולין לעמוד " וכו' " ובתוס ' שם , ועוד ) . אך לפעמים מתעלמים הראשונים מתופעה זו , כמו למשל תוס ' _עירובין עז , א ד "ה עולין : ,, תימא , דמאי קס " ד , וכי לא ידע דר ' יוחנן איירי באין לו ארבעה ? וי "ל דס " ד " וכו ' , תוס ' ע " ז מב , א ד " ה הכא : ,, צ " ע בכל הני ודקארי לה מה קארי לה , פשיטא דלישני בהו כרבא " ( הגמרא עצמה שואלת לפעמים ,, ודקארי לה מה קארי לה ? " ולפעמים לא ) . ועיין גם תוס ' יומא טו , א ד " ה כמצליף , רמב " ן ספר המצוות , עשה , מצוד . ז ' : ואני תימא בדברי הרב שלא אמרו כן בגמרא תמורה ( ג , ב : הני מילי " " לפייס את חבירו . אבל מילקא לילקי " ) אלא על דרך הויכוח והקושיה " וכר . והשוה דברים אלה של הרמב " ן עם דבריו הנ " ל בב " ב : שאין דרך התלמוד להקשות אלא " אם כן מחוורא שמעתא טפי כפי דעת המקשה " . וראה גם שארית יוסף , נתיב הקושיא ( הוצ ' רי " מ ליינער ) עמ ' 29 ובעלי התוס ' לרא "א _אורבך ( מהדורא רביעית מורחבת ) עמ ' 716 — 7 ( הציונים אינם מסוג אחד וכדאי לסווגם לסוגיהם השונים . כד למשל התוס ' בב " ק , ע , א ד " ה אמטלטלין הובא בבבעלי תוס ' שם הע ' 87 [ וצ " ל : גיטין טז , ע " ב ב " ק ע , א ] : ,, דאורחא דגמרא _למיפרך ממילתא אע " ג דליתא " , וכוונתם שדרכה של הגמרא להקשות מדעות שנדחו מן ההלכה ,, ליתא להלכה " , כמו דעת רב פפי שמביאים שם התוס ' ראיה לכללם . והוא סוג אחר לגמרי מדיוק ,, הבא לאפשר לבעל הסוגיא את הקושיה שלאחר מכן " . בכל אופן , אין דליתא " של התוס ' מכוון לריטורי ) . ועיין גם תוס ' סוכה כד , א ד " ה רבי : דכוותיה _" " אשכחן טובא שאין הגמרא חושב עיקר טעם אותו טעם המפורש " וכו ' . . 11 כמו שאלות ,, מאי ואומר ? " ( אוצר לשון התלמוד , כרד כג עמ ' ,, ( 36 למ " ל למתני ועוד " ( סוכה ב , ב ) וכדומה ( וזה מזכיר מה שאמרו [ נזכר כמה פעמים בשיטה מקובצת ] על ,, אי נמי " שבתוס ' שהוא בא רק כשיש פירכא על התירוץ הראשון . וראה גם

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help