sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

שהיו טפלים למשנה ולברייתא . הם השלימו והרחיבו ° את קבלתם , הוסיפו לה שאלות ותשובות ריטוריות , 10 אסוציאציות קרובות ורחוקות ודייקו בה דיוק אשד . אחת ) אינם כשרים ,, כגון אנא ואת אלא ( הגירסה שם אינה בטוחה ) כגון מאי ? כגון ר ' חנינא בר פפי וחבריו " ( שנאמר עליו לעיל שם לט , סע " ב שנתרחש לו נס כש תבעה לו מטרוניתא " ) . ר ' חנינא בר פפי חי אחרי רב ורב לא יכול היה להתייחס _" לדבריו . השקלא וטריא נמסרה מקוטעת ואחר השלימה . המשלים חי במקום ובזמן שר' חנינא בר פפי היה מפורסם בצניעותו , לכן בחר להדגים בו כשר . וראה גם פסחים קיג , רע " ב . ועיין גם שבת לא , ב : ורי " א לעולם כר " ש ס " ל ומ " ש פתילה כדאמר רב המנונא ופו ' ומ " ש אנו שם . . 8 החומר הסתמאי ניתן להחלק לשלשה סוגים 1 : ) הוספה ( חידושים , מעין חידושי התוס ' ) . 2 ) הרחבה ( פירושים , מעין פירוש רש " י ) . 3 ) השלמה , כשהמימרה צריכה למלים נוספות . דוגמאות של הוספה נמצאות בש " ס כמעט בכל עמוד ועמוד . קל מאד להכירן ולפיכך אין צריד לייחדן כאן . אבל נציין לדוגמאות של הרחבה והשלמה , נביא מהן ונסמוך על הלומד שהוא יודע שהן שכיחות בכל פרק ופרק אלא שעלינו לצמצם בהבאתן כאן ( וכבר הבאנו לעיל הערה 7 דוגמא מן הפרק האחרון של קידושין ונמשיך בו ונביא ממנו גם את הדוגמאות שלהלן ) . ראה קידושין פ , א : ,, ור ' יוחנן אמר אין זו חזקה ששורפין עליה תרומה ( עד כאן דברי ר ' יוחנן והגמרא משלימה ) אלא איזו חזקה לר ' יוחנן ששורפין עליה את התרומה ? כדתנן " וכד . במקור , לא אמר ר ' יוחנן רק את השלילה ( ,, אין זו חזקה " ) אלא גם את החיוב אימתי היא חזקה . אלא שהחלק החיובי של דבריו לא הגיע לידי הסתמאים והם השלימוהו מדעתם . וראה גם שם עז , ב : ,, אמר רבא האי תנא וכוי אלא זונה מאי איסור מוסיף אית ביה ? אמר רב חנא בר קטינא הואיל ושם זנות פוסל בישראל " . רב חנא בר קטינא קשיש היד , מרבא ולא אמר דבריו לפרש את דברי רבא . ורבא הסביר מן הסתם במקור גם את איסור מוסיף שבזונה ( בברייתא שאותה הוא מפרש נזכרה גם זונה ) , אלא שחלק זה מדבריו לא שרד והשלימו הסתם לפי דברי רב חנא בר קטינא . ועוד ( הכרח הוא במקומות שדברי אמורא קדום הובאו כתירוץ לדברי אמורא מאוחר . ראה מ " ש במבוא ליומא חגיגה עמ ' 6 ד " ה וכשאין ) . על ההשלמות ,, אלא אי אתמר הכי אתמר " וכדומה , הרחבנו את הדיבור בר " ה , עמ' תא — ג . במקומות אחרים ( ראה במיוחד מ " ש , בתענית עמ ' תמז ) הערנו שלפעמים ,, התשובה שבאה אחרי א " ל ר ' פלוני לר ' פלוני אינה מר ' פלוני הנשאל אלא מסתמא דגמרא " . . 9 דוגמא של הרחבה הם צדדי האיבעיא שנתווספו אח " כ לאיבעיות ולבעיות , והעירו עליהם כבר הראשונים . ראה למשל תוס ' ב " ק יט , א ד " ה רב : ,, ונראה דבעיא דלעיל לא היתד . אלא וכוי והש " ס הוסיף מדעתו רבנן היא וכוי וכה " ג איכא פרק המקבל וכוי שהוסיף הש '' ס לומר האומן קונה בשבח כלי " וכוי . ועוד ( דוגמא של הרחבה בפרק אחרון של קידושין , ראה ההערה הקודמת , היא , למשל , שם עג , א . המימרה היתה במקור : ,, אמר רבא דבר תורה שתוקי כשר , ומד , טעם אמרו שתוקי פסול " וכוי , וכן להלן שם : ,, דבר תורה אסופי כשר , ומד , טעם אמרו אסופי פסול " , וכר , וכל השאר שבאמצע הרחבה היא ) . ועיין , למשל , יומא נח א : ,, איכא דאמרי הכי בעי מיניה " וכוי . . 10 הש " ס מלא דיבורים ריטוריים וסתמיים הם תמיד , אבל לא מצינו לאמוראים שיזקקו לדיבורים ריטוריים . דיבור יוגדר ריטורי אם סתירתו ( ע " י קושיה או ע " י תירוץ ) ברורה לכל ומעיקרא הוא לא נאמר כאפשרות של ממש , כמו למשל שבת ו , ב . - בשוגג " חייב חטא , פשיטא ? במזיד ענוש כרת ונסקל איצטריכא ליה . הא נמי פשיטאי הא קמ " ל " וכוי . המתרץ במזיד ענוש כרת ונסקל איצטריכא ליה " ידע שאין בתירוצו "

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help