sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אין לך סוגיא בש " _ס שאין בה מן החומר הסתמאי — * 3 הארות והערות מסבירות ( לפעמים הסדר עצמו הוא ההסבר ) ועד כדי עיקרה של הסוגיא . 4 הסתמאים קיבלו מהדורות הקודמים דיאלוגים , פירושים מצומצמים 6 ושקלא וטריא מקוטעת , 7 . 3 אבל יש ומימרות ואימרות בודדות אין בהן חומר סתמאי . ויש שאחרי מימרה אחת של אמורא , מביאה הגמרא כמה מימרות ומצרפתן ,, ואמר " בלי שקלא וטריא . אלה כנראה לא הספיקו הסתמאים לערוף ולסדר , ולא משום שלא היה להם מה להעיר עליהן . ולא עוד אלא שמסתבר שבזמנן , כשנאמרו המימרות והאימרות , נימק האמורא וביסס אותן על דברי קודמיו , אלא שהנימוק והביסוס לא הגיעו לידי הסתמאים . לפעמים מימרות שהן בבבלי בלי שקלא וטריא נמצאות בירושלמי עם שקלא וטריא , וכן להיפוך . . * 3 לרוב , החומר הסתמאי משובץ ללא סימן בתוך דברי האמוראים ( והברייתות ) , בתחילתם , באמצעם ובסופם ( ראה מבוא _ליומא חגיגד . עמ ' , ( 2 — 5 ומשום כך הוא עלול להיעלם ממי שאינו רגיל בו . אבל הלומד , האמון והבקי , מפרידו בנקל מדברי האמוראים ( והברייתות ) . החומר ניתן להיות מסווג לשלשה סוגים , השלמה , הרחבה והוספה ( ראה להלן הערה , ( 8 ומבחינים בו ובין פירושים קצרים הבאים אחרי משנה וברייתא . אלה , אע " פ שגם הם , סתמות , קדומים הם ונשנים יחד עם המשנה והברייתא . עלינו להוסיף , ששיבוץ דברי הסתם לתור דברי האמוראים אינו ממצה את כל האפשרויות של עירובם של דברי הסתם בדברי האמוראים . יש והסתם מעביר סוגית אמוראים למקום אחר , מקצרה ומביאה ללא שמות ( ראה ברכות טו , א ומ " ש להלן עמ ' 28 ד " ה ואם אין ); יש והוא עושה את ההיפוך , כשהמקומות קרובים עד שאפשר לרמוז מזה לזה בנקל הוא מאריך בסוגיה הסתמית ומקצר בסוגית האמוראים ומרמז ואומר ,, כדאמרן " , כדשנינן " , _כדדחינן " , וכדומה ( ראה יבמות קטו , א — ב , חולין _" עג , ב : ,, אי מההיא " וכוי וער , ב שם ומ " ש אנו ביומא עמי קח הערה , ( 2 ועוד ועוד . רבות הן דרכי הסתם ואופני התערבותו והתמזגותו לדברי קודמיו עד שקשה לפורטם ( מה שפירטנו כאן הוא בבחינת ,, תני ושייר " ) או לכללם כללים ( השוה פרידמן שם [ הע ' , [ 2 עמ ' . ( 301 — 8 כל סוגיא וסוגיא צריכה בדיקה לעצמה , ואין לך שתי סוגיות הדומות במעשה הסתמאים בה . מספר אופני חדירתם של הסתמאים בדבר קודמיהם בסוגיות הוא כמספר הסוגיות , ואולי למעלה מזה . . 4 כולל לפעמים ביטויים כמו ,, א " ל " , מלבד הראשון , ( ראה מ " ש ביבמות עמ ' יז ) , ,, מנא אמינא לה " ( ראה מ " ש בסוכה עמ ' רמו ופסחים סא , ב ועוד ) , מתקיף לה " או ,, ליה" " ( ראה מ " ש בפסחים שם ) , איתיביה " ( ראה מ " ש בפסחים מו , ב ועירובין נח , א ) . _" וראה גם מ " ש בשבת מט , ב ד " ה אמנם על ,, אלא אמר ר " פ " . ויש לעיין האם המלים ,, מאי לאו .. " . ( וסתירתן בצידן : ,, לא .. " . ) המסיימות את קושיתו או פשיטתו של אמורא הן ממנו או מסתמא דגמרא . ומצינו ,, מאי לאו " גם בלי דיחוי , ראה מ " ש בעירובין מא , א הע ' . 9 . 5 בשבת ד א , למשל , הוכחנו שהרבה פעמים הדחיות בין האוקימתות האמוראיות אינן " מן האמוראים עצמם אלא מסתמא דגמרא המאוחר להם " . . 5 נעיר כאן על מקרה מיוחד בעירובין עה , ב , שם שמע רב יוסף במקור את ההלכה ואת טעמה . חלק מטעם ההלכה היתד . המלה רבים " . וכשמסר הוא אח " כ את ההלכה " בלא טעמה , כדרכם של אמוראים , צריך היה להשמיט את המלה ,, רבים " , אלא שזו נתחלפה לו במלה ,, רבי "' . רב יוסף נבהל כשהעידו לו על זה ואמר : מריה " דאברהמ :, רבי ברבים איחלף לי " . ראה מ " ש עירובין שם . . 7 דוגמא של שקלא וטריא מקוטעת — והללו רבות בש " ס — היא תשובת רב בקידושין פא , א . רב השיב לרב יהודה ואמר לו , כשרים " שאמרתי ( שמותרים להתייחד עם "

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help