sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא דור דור ודורשיו , דור דור ונושאיו . קרוב למחציתה של הספרות התלמודית והמדרשית היא סתמית , ללא שם , בניגוד לציווי ו חייב אדמ לומר דבר בשם אומרו . אף על פי כן לא מצאנו לחכמים מן הדורות שעברו שיעמדו וישאלו , מפני מה זה סתם וזה מפורש ? האם שונה הסתם בתוכן , בסגנון או בזמן מרעהו שנתפרש אומרו ? האם מי ששנה זה לא שנה זה ן או שמא אותו החכם עיתים פעל כסתמאי ( עלום שם ) ועיתים כר ' פלוני ? ר ' זכריה פרנקל ו ! היה הראשון שהקדיש מסה לנושא זה . אחריו נמשכו קצת מתלמידיו ולאחריהם תלמידי תלמידיו . הללו תיקנו את דבריו והוסיפו להם מראי מקומות . אלא שהוא והם צימצמו את הנושא בעיקר לשאלת התייחסות האמוראים לסתמות וגרמו לכך שחשיבות הנושא , גם לאחר שנתעורר , לא חדרה לתודעת הלומד . זכה דורנו ושאלת הסתמות לכל אגפיה הפכה לנושא מרכזי במחקר התלמוד שרבים דשים בו ושענינו גם בתכונות המיוחדות של הסתמות ובתרומתם המכריעה של מחברי הסתמות ( הסתמאים ) להתהוות התלמוד . להלן תמצית מסקנותינו בנושא זה , כפי שהן נראות לנו עכשיו מתוך ניתוח מעמיק של יותר מאלף סוגיות הנידונות והמעורות בחיבורינו אלה ( דעתנו תתברר ותקבע לאחר שנסיים אי " ה את חיבורינו אלה על כל הש " ס ואז נתעסק בפרטי פרטים , דבר דבר על אפניו , במקורות הסתמא ובשיטותיו . כאן נסתפק בהצעת המסקנות מתור מראי מקומות מועטים וללא וויכוחים ) . ואלה הן : בינינו ובין האמוראים עומדים הסתמאים , העורכים והמסדרים למיניהם . מה שקבלנו מהאמוראים ומה שלא קבלנו מהם , הצורה בה קיבלנו את הדברים , הכל עבר דרך הסתמאים . תורת האמוראים מהולה בתורת הסתמאים . . 1 מכתב חדשי , כרך י , עמ ' . 190 . 2 צייננו את הספרות במבוא ליומא חגיגה עמי 1 העי . 1 ויש להוסיף עכשיו מ " ש רש "י פרידמן , מחקרים ומקורות " , _ניו יורק תשל " _ח , במבואו לפרק האשד . רבה בבבלי , " עמ ' . 282 — 301

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help