sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

נא , יוגש לו כבוד : אולם אין הוא מטרה , לא פתיחה ולא זריחה , לא אדם המשלים את החסר , אשר בו תמצא צידוקה של המציאות הנותרת , לא סיום ומכל שכן לא ראשית , לא הולדה , לא עילה ראשונה , ולא נוקשות , עוצמה , עצמיות , לא שום כוח הרוצה להיות אדון : לא יותר מאשר כלי קיבול עדין ומיטלטל . סיר שנופח , שטופח להיותו עומד ומצפה לתוכן ומילוי כלשהו שיבוא בו ואשר על פיו " תעוצב " צורתו . על כן יהיה על פי רוב אדם זה הוא עצמו ללא תוך ותוכן , איש הביטול העצמי . ומשום כך – במאמר מוסגר – גם לא כלום בשביל נשים . ( שם , עמ ' 120 - 119 ) שופנהאואר , קירקגור וניטשה הדגישו בלהט את הפער שבין ההפשטות האובייקטיביות של הנאורות לבין אדם ממשי וחי . בעקבותיהם הלכו גם יוצרים והוגים " קיומיים " נוספים . כך התפתחה במחצית השנייה של המאה ה - 19 חשיבה מודרנית חלופית , כזו הרואה לא באידאה הגדולה כי אם בחיי הפרט דווקא את הזירה שמתרחש בה עניינו העיקרי של האדם . ההיסטוריה האנושית אינה יכולה לשמש אלא רקע להתרחשויות האלו ; במלחמה ושלום תיאר טולסטוי ( 1952 / 1869 ) את ההיסטוריה כזרם אדיר , שרירותי ועיוור שיכולות להתגלות בתוכו תעצומות רוחו של האדם הפרטי ( בהתאם לכוחותיו הפנימיים ) . בהכרעותיו הפנימיות של האדם טמונה הדרמה הגדולה של הקיום האנושי , ואלו מתרחשות בתוככי גל אדיר של אינסוף מאורעות שמקורם בכוח עלום ומסתורי , ללא היגיון וללא תכלית . הדמויות המרתקות שתיארו דוסטויבסקי וקפקא , לימדו כי עולמו הפנימי של האדם מתאפיין בסתירות ובמועקות . העולם הפנימי הזה אינו שקוף כלל לעולם שבחוץ , וודאי שאי - אפשר להציע לו פתרון גואל באמצעות המשגה תבונית . במאה ה - 19 התבטאה החשיבה האנטי - אידאולוגית בעיקר במחאות אישיות סוערות , אולם בראשית המאה ה - 20 היא כבר החלה להתגבש כשיטת חשיבה חלופית . מרטין היידגר ( Heidegger , 1927 ) ניסח את האידאל של דפוס החשיבה הזה , אידאל ה " אותנטיות " : האדם האותנטי אינו " אדם סתם " ( das Man ) ואינו הפשטה מתמטית של אנשים נוספים , אלא ישות קיומית פרטית . 3 “ פתאום מגלה האדם שהוא , שנתעכל זה כבר במעי הפילוסופיה , עדיין חי וקיים [ ... ] אני הפרט הנקלה , אני פלוני בן פלוני , אני עפר ואפר , אני עדיין קיים ועומד . אני מתפלסף , היינו יש לי החוצפה לפלסף פילוסופיה זו השלטת בכיפה בכבודה ובעצמה [ ... ] ייחודו של אדם , שהוא בן - בלי - ביטוי , הוא המנצח . ועיקר התמה הוא לא שהוא מפלסף , אלא שבכלל הוא עוד בנמצא , שבכלל הוא פוצה פה ומצפצף״ ( רוזנצווייג , , 1960 / 1917 עמ׳ . ( 207

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help