sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ב . צמיחתה של ביקורת האידאולוגיה דפוס החשיבה האידאולוגי , דפוס התואם להפליא את אידאל הנאורות , היה למתווך אפקטיבי בין התאוריה לבין התחום הפוליטי - ציבורי . ההתמקדות ברעיון " העתיד " הצליחה לנתק ציבורים שלמים מכבליו המשעבדים של " העבר " ולגייס אותם לפעולה דינמית לשינוי מצבם . האדם החדש היה ליצור המניע את גלגלי ההיסטוריה במו ידיו . אולם בד בבד עם התעצמותו של התהליך הזה ( והדרמות הפוליטיות שהוא ייצר ) , החל לנקר החשש כי הנאורות מבטיחה לאדם דבר מה אשר היא אינה רשאית להבטיח אותו וגם אינה יכולה להגשימו בכליה שלה . קולות ההיסטוריה שנשמעו היו זעקותיו של האדם לחירות , ועל אלה רעיון הנאורות התבונית פרס את חסותו . אולם האם חסות רעיונית ופוליטית זו אכן ביטאה הבנה נכוחה של משמעות החירות שהפרט הממשי צמא לה ? האם אפשר לתאר נכוחה את משמעה של זו באמצעות אידאה כללית משותפת של " טבע האדם " ? " כל אדם " הוא בן חורין מעצם טבעו , אולם ההגדרה " כל אדם " היא הפשטה בלבד אשר אין בה ראייה מספקת של החיים האנושיים בממשותם , על הקשריהם ומעגליהם . קושי זה חושף את מגבלותיו של דפוס החשיבה האידאולוגי : הוא מוכרח לבסס את מטרותיו על דמותו של " אדם " אובייקטיבי ולהצהיר על חירותו העקרונית של אדם זה , ובד בבד " לא לאפשר לעובדות אנושיות חיות ובועטות להפריע לו " . אולם מיהו אותו האדם האובייקטיבי שמחשבת הנאורות ראתה לנגד עיניה ? לפי פרידריך ניטשה , זהו כלי ריק מכל תוכן אנושי חיוני : האדם האובייקטיבי הוא בבחינת מראה : מוכן ומזומן תמיד לכל מה שרוצה להיות מוכר , ללא תשוקה זולתי זו המצויה בהכרה , בהגשת בבואה – עומד הוא ומצפה עד אשר יבוא דבר מה ואז הוא שוטח עצמו בכל הרכות , על מנת שייטבעו בו אף העקבות הדקים ביותר . ( ניטשה , , 1967 / 1886 עמ ' 207 ) האדם האובייקטיבי הוא כלי יקר , מכשיר מדידה פגיע מאד , מראה , מלאכת מחשבת שעל נקלה תיעכר . על כן בעדינות יטופל בו , על כן , 2 הציטוטים במשפט זה מופיעים במוטו שבתחילת הפרק . גבולותיו של היחיד , הגדירו אותו , כיוונו את מחשבתו ודרכו , עיצבו את עמידתו מול העולם . " נולדנו עם הנץ החמה של האדם המשתחרר " , ואנו פועלים לאורה של האידאה ההיסטורית הגדולה של החירות – אידאה המתגשמת במלואה ברעיון העתיד : " עד יקום האדם במלוא קומתו ! "

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help