sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זה , האנושות נמצאת בתהליך מתמיד של התפתחות והתעצמות ; אלו ניכרות הן בשינוי יחסי הכוחות בינה לבין כוחות הטבע , הן ביכולתה להגשים אידאלים גדולים שבעבר נחשבו לכאלה אשר יתממשו רק עם בואה של גאולה שמימית . ככל שהאנושות מתפתחת יותר , רוח האדם מתעלה לדרגה גבוהה יותר : האדם מסוגל לעצב בכוחות עצמו את תנאי חייו הפיזיים והפוליטיים , ובד בבד להבין את התכליות הגדולות של חייו באופן מלא , נבון ופרודוקטיבי יותר . מדינת הלאום המודרנית הייתה לכלי שבאמצעותו חברות שלמות אמורות לשחרר בהדרגה את החברים בהן מתנאי השעבוד היסודיים שלהם , להתיר להם להתוות את מהלך חייהם בכוחות עצמם ולאפשר להם לפעול בהתאם להבנתם וליכולתם . קריאתו הפילוסופית והתאולוגית של שפינוזה ( 1670 / 2003 ) לאפשר לאזרחים לחשוב באופן חופשי , כמו גם קריאתו המאוחרת יותר של קאנט ( 1997 / 1784 ) לעודד את הציבור לעשות שימוש פומבי בתבונתו ( , ( Sapere aude ! התגשמו והיו למציאות פוליטית ממשית ( גם אם לאחר משברים ומעשים איומים רבים ) . הודות לכך הצליחו הוגי הדעות והאינטלקטואלים בעידן המודרני לשכנע את הציבור להאמין בצדקת " רצונותיה " ו " הכרעותיה " של ההיסטוריה . ההיסטוריה דנה לשבט ולחסד , משפילה ומרוממת , מתגמלת ומענישה , מחייה וממיתה ; " הצטרף אל ההיסטוריה " היה אפוא המוטו שהנחה את האדם בעידן המודרני . המסרים החדשים הללו שחדרו אל תודעתו של הפרט התבססו לא רק על הזנת תקוותו לשפר את מצבו החומרי , כי אם גם על יצירתו של דפוס החשיבה האידאולוגי . דפוס החשיבה הזה מתבסס על ההנחה שמשמעות חייו של הפרט נגזרת מתוך מערך של אידאות השלובות זו בזו . כך למשל אם הפרט מזדהה עם הגדרתו כאזרח במדינתו , אזי עליו להזדהות גם עם אידאת " האומה " אשר מדינתו מושתתת עליה . אידאה זו נכללת בתוך ההיסטוריה במובנה הראלי , אך בד בבד היא גם חלק מרעיון " הקידמה " ( זו מצדיקה כל קיום אנושי באשר הוא ) ונכללת בתוך אידאת " העתיד " השלם שהאדם יכול להגשימו . האידאות הללו תחמו את 1 ככלל אפשר לומר שחשיבה אידאולוגית תעדיף תמיד את הכלל על פני הפרט ותנסה לגזור את הפרטי מתוך העיקרון הכללי התוחם אותו . הפרט הוא בראש ובראשונה חלק מהכלל שהוא משתייך אליו , ומהותו נגזרת כולה מן המהות המשותפת הכללית של הקבוצה שהוא משתייך אליה ; שמעון הוא אדם או יהודי שאך במקרה מכונה “ שמעון״ ולא “ ראובן״ . במדעי החברה נוהגים לכנות חשיבה כזו על אודות עולמו של האדם “ חשיבה מהותנית״ , כלומר כזו הגוזרת את תפיסת הפרט מתוך תפיסת ה״מהות״ של הקבוצה שהוא משתייך אליה . אני מעדיף להתמקד ביסוד ה״אידאולוגי״ , כיוון שאני רואה בו אפשרות רוחנית המציעה לאדם משמעות וקוראת לו להיות מעורב ולפעול .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help