sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בשדה החינוך בקטגוריות הדומות לאלו שנבחנו בתרבות המודרנית בכללה . עם זאת , לעולם החינוך יש מאפיינים ייחודיים : בדומה לעולם האמנות יש לו היגיון פנימי משלו , ולפיו הוא פועל ונמדד . לפיכך הפתיחות יכולה לשאול את שאלותיה באופן המותאם להגיונו הפנימי של החינוך , וזאת על מנת שאכן תוכל לבוא בשעריו . בניסיונותינו למקד את הדיון בשאלת החינוך לתרבות יהודית ולימוד מקורותיה , מקורות ה " ספוגים " באידאות מעולם האמונה , עלינו לשאול גם את השאלה שהוזכרה לעיל : כיצד אפשר לחנך לתרבות יהודית לאורו של המושג פתיחות ? האם לשם כך עלינו להכחיש או לדחוק הצדה את עולם האמונה המשוקע במקורות ? על מנת להתמודד עם שאלה מורכבת זו נעזרתי במשנתו של ההוגה החינוכי קרל פרנקנשטיין . בגישתו ובמושגיו של פרנקנשטיין מצאתי הבנה מעמיקה של מושג הפתיחות , כמו גם ניסיון מקורי ומרתק לעצב לאורו תאוריה חינוכית מקפת המתמודדת עם בעיות ההטרונומיה ו " החיצון " ( פעמים רבות אלו מכתיבות את אופן חשיבתם ואת תחושותיהם של הלומדים ) . השתמשתי במושגיו החינוכיים והתרפויטיים של פרנקנשטיין כדי לנסות לעמוד באתגר של חינוך לתרבות יהודית לאורו של אידאל הפתיחות , אתגר שאני מנסה להתמודד עמו גם בעיסוקיי המעשיים . כיצד אפשר אפוא לשלב באופן פרודוקטיבי בין השכל הישר לבין הגיון האמונה בחינוך היהודי בימינו ? שילוב כזה צריך לאפשר לשני ההגיונות הסותרים הללו לפעול יחדיו להתפתחותו התרבותית התקינה של האדם הישראלי . לעניות דעתי , לשאלה זו יש השלכות מרחיקות לכת על האפשרות שאידאת הפתיחות תשפיע בעתיד על הנעשה במקומותינו . את תחנות הדיון שבספר , על מהלכן ומושגיהן המיוחדים , עיטרתי בכמה דרשות חופשיות בנושאים מקראיים ( הן מופיעות כ״קריאה מקראית״ בסופי פרקים , מובחנות בקו צידי ) . בדרך זו אני מנסה להדגים את הפוטנציאל הפרשני של אידאת הפתיחות במגעה עם המקורות היהודיים העתיקים . פיתוח הנושאים הנדונים בספר זה הוא חלקי בלבד . למעשה , בספר מוצג שלד רעיוני הממתין לפיתוחים נוספים . אני מקווה כי מורגשים בו הן האקטואליות של הנושאים הנדונים , הן מידת הדחיפות שאני חש באשר לצורך בעיצוב תקין של ענייניה התרבותיים והמעשיים של החברה בישראל .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help