sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אפשר לתרגם לשפת האסתטיקה ולראות בו " מבט נטול אינטרס אל היפה והנשגב " ; ובאמצעות הגותו התאולוגית של פרנץ רוזנצווייג אני מראה כי אפשר לתרגם את המושג הזה לשפת האהבה ולראות בו " מגע עיוור בממשי " . בשני הפרקים הבאים אני מטה את הדיון אל הקו המשיק בין שאלות התרבות לשאלות הדת והאמונה . מטרת המהלך הזה היא לאפשר דיון בשאלת מפתח : כיצד אפשר לחנך לתרבות יהודית לאורו של המושג פתיחות ? ביסוס " פדגוגיה של היפתחות " הוא אתגר שאני מתמודד עמו זה שנים רבות בעיסוקיי המעשיים בשדה החינוך , היהודי והפילוסופי . אני חש כי בתחום זה חל תהליך של הבשלה אטית , הבשלה שיסודה בניסיון הנצבר עם הזמן . מתוך התחושה הזו ובהתבסס עליה פיתחתי את רצף התובנות התאורטיות אשר אני מציג בפני קוראי הספר . הפרק השלישי עוסק באפשרות " לארח " את מושג הפתיחות בתוך עולם האמונה . מימוש האפשרות הזו עשוי לגרום לא רק לכך שהפתיחות תחדל להיחשב לצרתה של האמונה , אלא אף שיהיה בה כדי לתרום משמעותית להתפתחותה העצמית של האמונה בהתבסס על הגיונה הפנימי של האחרונה . אני טוען כי אם עולם האמונה יצליח להיפתח אל אידאת הפתיחות המודרנית ( במובנה העמוק והרציני ) , יניח לה " לשאול אותו " את שאלותיה ויאפשר לה לעורר בו תנועה רוחנית ממשית , הוא יצא נשכר מאוד מכך . על הכיוון הזה אני מנסה להצביע בתיווכו של עולם האמנות וההיגיון האסתטי , שני תחומים המסייעים לאפיין את עולמה של האמונה והגיונה הדתי . ההקבלה בין אמנות לאמונה נועדה לזהות את המקומות שאידאת הפתיחות יכולה " להיכנס אליהם " ולחולל בהם תנועה פנימית . במהלך זה אני נעזר באורח החשיבה הפרגמטי שנקט הפילוסוף והפסיכולוג ויליאם ג ' יימס ; הלה ניסה לחקור " מבחוץ " , באמצעותו של השכל הישר , את הגיונו הפנימי של עולם האמונה . בהקשר של הדיון במושג " אמונה טפלה " אני מנסה לצעוד אל מעבר לקו החשיבה הפרגמטי ולהציג תמונה אשר תואמת יותר את הגיון האמונה ו " רגישה " יותר אליו . הפרק הרביעי והאחרון בספר עוסק בחינוך , ובייחוד בחינוך לתרבות יהודית . הפרק הזה נגזר ישירות מהמהלכים אשר הוצגו בשלושת הפרקים הקודמים , שכן הפיצול הרוחני בין אידאליזם לחשיבה קיומית מאפיין בימינו גם את מצבו של החינוך לתרבות . מוסדות החינוך של היום מושרשים בחינוך האידאולוגי , אולם בתוכם מתפצלים ענפים של חשיבה קיומית – ענפים שיש בהם כדי לסתור לחלוטין את קו החשיבה אשר המוסד החינוכי מתבסס עליו . דמותו של החינוך בימינו משקפת במדויק את התרבות הפוסט - אידאולוגית . אפשר אפוא לבחון את יכולתו של אידאל הפתיחות לחולל תמורות ממשיות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help