sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

של הזמן ההיסטורי , אלא גם בזירות ובממדים רבים אחרים . ייתכן שעלינו לבחון גם את הפתיחות עצמה באופן " פתוח " מעט יותר ולנסות לזהות מרחבים וכיוונים – מגוונים ואפילו סותרים – אשר היא מפעמת בהם בו - זמנית . נקיטת דרך זו עשויה למשל לגרום לכך שהשמרן יטען כי הוא מגלה פתיחות ונכונות לקבל דבר מה אשר הליברל אינו מוכן לקבל . לדעתי , עלינו לתפוס את המושג " פתיחות " באופן רחב יותר . עלינו להבין כי השפעתו על תקופתנו היא מגוונת , וזו אינה מסתכמת רק במגמה היסטורית אחת ( תרבותית ופוליטית ) שבני האדם חשים כי הם נתבעים לתמוך בה או להתנגד לה . בהקשר הרחב פתיחות מבטאת אידאה רוחנית המאפשרת את ההתרחשות התרבותית המודרנית ; היא המפתח הדינמי – מפתח המצוי בלב האדם ובתודעתו – להתפתחותה של התרבות ולהבראתה גם יחד . רעיון יסוד זה מוליך אותי אל הנושאים שבחרתי לדון בהם בספר . הדרך שאני מנסה לצעוד בה עוברת בכמה תחנות . בפרק הראשון אני מנסה לאפיין את המגמה התרבותית - רוחנית של תקופתנו כנמצאת בין שני אתוסים גדולים ומנוגדים : האידאליזם מזה והאקזיסטנציאליזם מזה . אני סבור כי אנו חיים בתקופה " פוסט אידאולוגית " , תקופה המתאפיינת בכך שמבנה החשיבה האידאולוגי אינו מכתיב עוד בלעדית את יצירי התרבות . תחת צלו של מבנה החשיבה האידאולוגי צמח וביסס את השפעתו מבנה חשיבה המנוגד לו , הלוא הוא האתוס הקיומי . האחרון מתמקד בהתממשות ההוויה הפרטית לא כחלק מן הכלל , אלא בצורתה האישית הייחודית . דואליות זו מייצרת תודעת תרבות מפוצלת , תודעה המהווה תשתית רוחנית והצדקה כפולת פנים לכל תנועה עכשווית . מחד גיסא , מגמות תרבותיות נובעות מטעמים אידאולוגיים כוללים ; מאידך גיסא , חידושים תרבותיים רבים מבליטים את נקודת המבט הקיומית והפרטית דווקא . הספר פותח באפיון המצב הזה של תקופתנו , שכן יסוד חשוב בו הוא פעולתה של אידאת הפתיחות . אידאה זו מעוררת את כוחותיה של הרוח האנושית העכשווית ומכוונת אותם לכיוונים מגוונים ואף סותרים . בפרק השני אני מנסה להציע הגדרה פנומנולוגית כללית למושג " פתיחות " – ביטוי מודרני לתשוקה חיובית אל המסתורין . בהתאם להגדרה זו אני בוחן את פעולתה של הפתיחות בעידן המודרני בארבעה ערוצים : הזמן , המרחב , הנפש ומבני המשמעות . בהמשך הפרק השני אני מראה באמצעות הביקורת הפילוסופית השלישית של קאנט ( ביקורת כוח השיפוט ) כי את מושג הפתיחות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help