sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא פתיחות היא אחד ממושגי המפתח בהוויה המודרנית . אדם , חברה , תרבות , תהליך , מחשבה – כל אלה יכולים להיחשב ל " פתוחים " או ל " סגורים " . בדרך כלל הכינוי " פתוח " משמש לתיאור אי - שלילה של אפשרויות חדשות , ואילו הכינוי " סגור " משמש לתיאור אי - נכונות לבחון אפשרויות חדשות . באמצעות הגדרה זו נוהגים להבחין בין ליברל לשמרן . לפי התפיסה הרווחת , השמרן נאמן לדפוסי עבר ; הוא אינו מקבל בברכה דפוסים חדשים , כאלה המוצגים כ " מתקדמים " או " נועזים " יותר מקודמיהם . לעומת זאת הליברל נאמן פחות לדפוסי עבר , ובדרך כלל יחסו לחדש הוא חיובי . מן ההבחנה שלעיל עולה התמונה הבאה : התרבות מתהווה באמצעות משיכות חבל בין ה " פתוח " מזה ל " סגור " מזה , בין הליברלי לשמרני , בין ה " מתקדם " או ה " נועז " לבין ה " נאמן " . כל אחד משני הצדדים נוטה להאשים את הצד האחר בילדותיות ובחוסר רצון להתבגר ( עקב פחדים או תשוקות אינפנטיליות ) , כמו גם בהכחשה שרירותית ועיקשת ( עקב קיבעון או בערות ) של ערך יסודי בחיי האדם ובאופי התרבות . ההבחנה הזו משפיעה מאוד על עמדותינו בנושאי תרבות . לעתים יש מעין חלוקת תפקידים נוחה בין הקוטב הליברלי לקוטב השמרני : בנושאים שעניינם מדע , כלכלה וטכנולוגיה ( התרבות החומרית ) הבה נהיה ליברלים , ואילו בנושאים שעניינם דת , אמנות ולאומיות ( התרבות הרוחנית ) הבה נהיה שמרנים . במקרים אחרים עמדותינו הן מעין " תגובת נגד מקזזת " לחלוקת התפקידים שתוארה לעיל . מחד גיסא , ההבחנה בין הקטבים הללו יש בה מידה של פוריות , והיא מניעה תהליכים תרבותיים חשובים . מאידך גיסא , לא פעם היא נוטה לצמצם ולקבע את המציאות התרבותית באופן שאינו מאפשר לכוחות הפועלים בה להתמודד כיאות עם אתגרים הנקרים בדרכם . במקומותינו לא פעם תוצרי ההבחנה הזו הם חינוך , פוליטיקה ותרבות חד - ממדיים או לקויים ; לעתים קרובות החלוקה הדיכוטומית לנציגי ה " נאמנות " מזה ולנציגי ה " פתיחות " מזה מעצבת את השיח הישראלי כדו - שיח בין חירשים . לעניות דעתי , הדבר נובע במידה לא מעטה מהבנה מוגבלת וחד - ממדית של שני המושגים הללו . אי - אפשר לדמיין כלל את פריצת המודרניות במערב ללא השראתה העצומה של אידאת הפתיחות , בעבר כמו גם בימינו . השראה גדולה זו פיעמה לא רק במקומות שנבחן בהם החדש לעומת הישן , כלומר מקומות אשר נמצאים בתחומו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help