sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אופיין העממי של האגדות מצביע על כך שהן מיועדות לכלל הציבור , המורכב מאנשים ונשים שרובם אינם לומדי תורה , ובאמצעות גיבוריהם , שרובם באו מהציבור הזה , הם נותנים אישור ו " הכשר " לאמונותיו ולמוסרו . מעבר למוסר ההשכל הגלום באגדות , הן נועדו לקרב את כלל ישראל אלה לאלה , ואף שהן מכירות בחשיבות של לימוד התורה , המסר שלהן הוא שכל אדם מישראל , ולא רק לומדי תורה , יכול להגיע בדרכי חסידות למעלה רוחנית גבוהה . המפגשים המוזרים פותחים למתנסים בהם , שהם גיבורי האגדות , נתיבים חדשים של הכרה , ועם זאת אין בהם כדי לבטל את המבנים החברתיים ואת התפיסות הקיימות , אלא לחבר אותם אליהם ולהרחיב את תחומיהם . כך , רבי שמעון בן שטח איש ההלכה אמנם נזף בחוני המעגל על שניסה להטות את הרצון האלוהי לרצונו , ובכל זאת הוא קיבל בהכנעה את מעמדו המיוחד של חוני כאהוב האל . סיפור נישואיו של רבי עקיבא מעלה את קרנה של האישה העזובה ושל בעלה , שהיה בתחילתו עם הארץ ובזוי בעיני אנשי התורה וההון . אבל סוף הסיפור מחבר את האיש מהמוצא השפל אל עילית החברה , כשהלה נעשה מורה הוראה לרבים וקיבל הון מחותנו , כלבא שבוע . אבא חלקיה , שהיה עם הארץ אך בעל יראת חטא , העריך את מאמץ הלימוד של בנו הצעיר שנמנה עם חובשי בית המדרש , יותר מאשר את עבודת בנו הבכור שישב בביתו . משה שעלה לשמים כדי לקבל תורה שבכתב , נוכח בדרך פלאית בבית מדרשו של ר ' עקיבא ושמע כיצד הוא דורש תורה שבעל פה מאותיות התורה שבכתב . הסיפור חותר להעצים את קדושתן הכפולה של שתי התורות המאוחדות – התורה שבכתב והתורה שבעל פה – ולהאדיר את גדולתם של שני נושאיהן . דומה שהמאפיינים הרעיוניים של האגדות , כפי שהוצגו לעיל , מסבירים את סיבת תפוצתם והמשכיותם בתרבות היהודית לדורותיה . הם רלוונטיים בעיקר לחברה דמוקרטית רבת רבדים ורבת קולות , בשל ניסיונם לתת ביטוי לכל מרכיביה החברתיים ולהעמיד את ערכיהם זה מול זה וזה ביחס לזה , מבלי לתת לאחד מהם מעמד יחיד ובלעדי . האגדות מכוונות ליצירת מיזוג המרחיב ומעמיק את גבולותיהם של המכנים הרעיוניים המשותפים לכל עם ישראל על שכבותיו – תורה , צדק , אהבה וחסד , ומשייכות את כולם לחברה אחת , מבלי לבטל את השוני ומבלי להתעלם מן ההדגשים החברתיים והתרבותיים הייחודיים המבדילים את מרכיביה אלה מאלה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help