sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הנתפסים בעיניהם לעתים כנחותים מהם , מקיימים במעשיהם ערכי אמונה ומוסר המשותפים לכלל ישראל . אכן , רוב הדמויות הראשיות של ה " אחרים " בסיפורים פעלו במעגלי החיים , בסביבה רחבה וחיה , ומתוכה , ולא ישירות מן הספר , הם שאבו את ערכיהם , ואלה באו לידי ביטוי במעשה ולא במדרש : אבא חלקיה , הפועל העני ועם הארץ , לימד שני תלמידי חכמים מהי יראת חטא ; האישה , אשת רבי עקיבא , לימדה אותו ואת תלמידיו שאהבה אמיתית – לבן זוגה ולתורת האל – נקנית בהקרבה ובייסורים ; חוני המעגל , שכוחו בתפילה , השבעה ונדר , מלמד מהי אהבת ישראל שלו ומהו שיעור אהבת האל אליו . בסיפור שני חוני המעגל מוצג כלמדן וכספקן הלומד מהי אהבת חינם מאיכר הנוטע חרוב שיניב פירות כעבור שבעים שנה , ורק בני בניו יאכלו מהם . גדול מכולם , משה רבנו , הוא ה " אחר " בבית מדרשו של ר ' עקיבא , ודעתו קצרה מלהבין את התורה שבעל פה שאותה דרש . משה , העניו מכל אדם , שאל את הקב " ה במה זכה הוא להוריד את התורה מן השמים , ולא רבי עקיבא , שלדעתו היה ראוי לכך יותר ממנו . משה היה איש הצדק , שלנוכח גופתו של רבי עקיבא שהייתה מוטלת בשוק , לא נמנע מלהטיח כלפי האל " זו תורה וזה שכרה !? " , ועל שתי שאלות אלו הוא לא זכה לתשובה . ערכים אלה , הנבחנים במעשה – אהבה ויראה , ענווה וצדק – אינם מתקיימים במלואם על ידי חובשי בתי המדרש דווקא . האגדות נועדו לעורר את מודעותם של אלה לכך ולהתריע בפניהם בעקיפין , שלא להתכנס לתוך עצמם ולא להתנשא על מי שאינו שייך לקהלם . אדרבה , הם מציעים לחכמים לקבל בכבוד ובענווה את האחרים , שכן הדעות הקדומות שלהם אינן מאפשרות להם להבחין באיכויותיהם המיוחדות . מידת הענווה מתגלה כעומדת בתשתית הדת , המוסר והחברה היהודית , וכל אחד מן הסיפורים המובאים בקובץ זה נותן לה ביטוי על פי דרכו . אפשר ליישם את ההבחנות אלה ביחסים שבין החברה היהודית בארץ ישראל ( שבה התרחשו כל הסיפורים , אף אם מקורם בתלמוד הבבלי ) ובין החכמים . הללו היו " הקהילייה הטקסטואלית " שקבעה את ההלכות , דהיינו את העקרונות הכתובים המתבססים על פרשנות הטקסט הסמכותי של התורה ועל מסורת התורה שבעל - פה . באגדות שבחרנו , הדמויות שאינן למדניות מכירות בסמכות החכמים , ועם זאת הן מפוזרות על פני קשת רחבה של מערכות יחסים ומחויבות אליהם . 4 ג״א בון ( Boon , 1982 : 232 ) כתב שהחברה מבדילה את עצמה מאחרים באמצעות דימויים וכינויים . אין היא מגלה את האחרים , אלא יוצרת את אחרותם על ידי מיון ובידוד של תכונות מסוימות והדגשה מופרזת של היבטים מסוימים בחייהם . 5 לעניין מעמדה זה של הענווה , ראו ספרו של ל׳ שמואל ( תשע״ג ) והמקורות המובאים שם .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help