sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הסיפור הרביעי מספר על בתו של כלבא שבוע , אשר הבחינה שרבי עקיבא , הרועה הפשוט , הוא " מעולה וצנוע " . היא התקדשה לו , אף שאביה הדיר אותה מנכסיו , ושלחה אותו ללמוד תורה . מעשה זה עלה לה במחיר של עוני ובדידות במשך עשרים וארבע שנים , שאחריהן חזר כרב גדול לעשרים וארבעה אלף תלמידים . הוא אמר להם , בהתייחסו לאשתו : " שלי ושלכם – שלה הוא " ( בבלי , כתובות סב ע " ב ; בבלי , נדרים נ ע " א ) . הסיפור האחרון בקובץ זה מספר על משה רבנו שעלה למרום וראה את הקב "ה קושר כתרים לאותיות . לבקשתו , נעשתה לו קפיצת זמן והוא נכח בבית מדרשו של רבי עקיבא ושמע אותו דורש תלי תלים של הלכות על כל קוץ וקוץ מאותיות התורה שניתנה לו בסיני . כששאל מה זכה ר ' עקיבא כשכר לתורתו , הראהו האל את גופתו של רבי עקיבא מוטלת בשוק לאחר מות ייסורים . משה לא הבין מדוע נגזר עליו כך , והאל סירב להסביר לו ( בבלי , מנחות כט ע " ב ) . חמש אגדות אלה נחקרו ונדונו בעבר מנקודות מבט שונות . עם זאת , בשל איכותן הספרותית המשובחת ומורכבותן הרעיונית אין פרשנות אחת , ואף לא פרשנויות הרבה , היכולות להכיל את כל המשמעויות הגלומות בהן . האגדות מתמקדות באפיזודות קצרות המספרות על התנסות מכוננת שחוותה כל אחת מהדמויות המרכזיות , שהרי אין דרכם של חז " ל לספר תולדות חייו של אדם בשלמותם , גם אם הוא גדול כרבי עקיבא . הן מספרות , כאמור , על מפגשים שהתקיימו בין תלמידי חכמים ובין אנשים שנתפסו בעיניהם כזרים הן לסביבתם הקרובה הסגורה בבית המדרש והן להווייתם הרוחנית הממוקדת בלימוד . הסיפור מקרב את הרחוקים ומגלה ללומדי התורה שדווקא ה " אחרים " , 1 על תופעת הסגירות של האגדה ומשמעויותיה מבחינה ספרותית ורעיונית , ראו : פרנקל , . 50 - 32 : 2001 2 חוקר התלמוד ו " ס גרין ( Green , 1985 : 49 - 63 ) הביע דעה קיצונית , שלפיה החכמים יצרו עולם סמנטי לעצמם , התוו את גבולות החברה הטקסטואלית של עצמם , ולא שימשו כמנהיגים של העם היהודי או כמי שמקדישים את עצמם לעם . בכך הם יצרו מורשת של " אחרות " של הקבוצה הלומדת , ואת " אחרות " זו ירשו מעצבי הכתבים הרבניים המאוחרים . 3 ב ' סטוק ( Stock , 1983 : 3 ) טבע את המונח " קהילייה טקסטואלית " והגדיר באמצעותו קהילות לומדים של ימי הביניים . קהילייה כזו הייתה מורכבת מקבוצת אנשים קטנה וסגורה , שהקדישה את עצמה ללימוד טקסט סמכותי . בספרו , בפתיחת הפרק הדן בקבוצה זו , הוא כתב שהתוצאה של ידיעת קרוא וכתוב גרמה לכך שהיחסים בין היחיד ובין המשפחה , הקבוצה או הקהילה הרחבה הושפעו מהדרגה שבה הכירה החברה בעקרונות פעולה כתובים ( שם : . ( 89 - 88

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help