sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה עניינו של קובץ זה הוא בחמש אגדות תלמודיות המספרות על מפגשים בין חכמים שעיקר גדולתם בלימוד התורה , ובין אנשים אחרים שלא נמנו עם חובשי בית המדרש . הפרקים נחלקים לשתי קבוצות : שלושת הראשונים דנים באגדות ממסכת תענית שבתלמוד הבבלי , וגיבוריהן הם חוני המעגל וצאצאיו , ושני הפרקים האחרונים דנים באגדות שאחד משני הגיבורים המרכזיים בהן הוא רבי עקיבא . למרות הקשר בין הדמויות הפועלות בכל אחת משתי הקבוצות , כל סיפור עומד בפני עצמו , ועלילתו , כמו גם עיצוב גיבוריו ומוקדיו הערכיים והדידקטיים , ייחודיים לו . כל האגדות הנדונות בספר ידועות לרבים , ונזכיר כאן בקצרה את גרעיני הסיפורים . בסיפור הראשון מופיע חוני המעגל כאדם הידוע בכך שתפילתו לגשם נענית . גם בעת בצורת , תקופה שבה סיפור זה מתרחש , תפילתו לגשם אמנם נענתה , אך גרמה נזק יותר מתועלת . רבי שמעון בן שטח איש ההלכה נוזף בו , משום שלדעתו חוני היה חייב נידוי , אך מודה שהוא אהוב האל ולכן אין להענישו . ( הסיפור מופיע בכמה גרסות תנאיות ואמוראיות , כגון : משנה , תענית ג ח ; בבלי , תענית יט ע " א . ) בסיפור השני חוני המעגל מתואר כתלמיד חכם המטיל ספק באמיתות הפסוק " היינו כחולמים " , שלדעתו משמעו שבני ישראל ישנו בגלות בבל שבעים שנה . פעם אחת בלכתו בדרך פגש חוני איכר פשוט , כשהוא נוטע חרוב הנושא פרי רק לאחר שבעים שנה , ותמה על התועלת שיפיק מכך . תשובת האיכר הייתה שכשם שנהנה הוא מנטיעות אבותיו , כן ייהנו בניו מנטיעותיו . לאחר מכן נפלה על חוני תרדמה למשך שבעים שנה , וכשקם מתרדמתו פגש במציאות אחרת , שבה הוא עצמו לא היה מוכר , אך מחוכמתו למדו עדיין צאצאי תלמידיו ( בבלי , תענית כג ע " א ) . בסיפור השלישי מסופר על אבא חלקיה , נכדו של חוני , אשר היה פועל חקלאי , עם הארץ , שלימד מהי יראת חטא לשני תלמידי חכמים שנשלחו לבקשו שיתפלל שירד גשם ( בבלי , תענית כג ע " א - ע " ב ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help