sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פתח דבר חמשת הפרקים שנכללו בקובץ זה נכתבו בעקבות סדרת הרצאות וסדנאות לימוד בנושא אגדות חז " ל , שהעברתי לסטודנטיות להוראה ( ביניהן גם סטודנטים אחדים ) במסגרת עבודתי במכללה לחינוך ע " ש קיי בבאר שבע . כוונתי הייתה לקרוא מחדש אגדות , שחלקן היו מוכרות לתלמידותיי מימי לימודיהן בבית הספר היסודי . רציתי לנסות לבקע את קליפת ההבנה התמימה שהתגבשה בגרסא דינקותא של הקריאה הילדותית באגדות , ושלא עברה תהליך של התבגרות , אלא נותרה קפואה בילדותיותה . זאת משום שתכנית הלימודים של מערכת החינוך נטשה את העיון המאוחר באגדות ולא הנגישה אותן ואת דומותיהן לתלמיד הבוגר . על פי השקפתי , הספרות התלמודית הרחבה היא מורשת ותשתית של תרבות ישראל לדורותיה , ועלינו להוסיף ולשמרה לפי כוחנו . אפשרות זו נפתחת בפנינו דווקא משום שאין קביעות בהכרעה איזהו מחומריה הוא אבן יסוד חשובה ומשמעותית יותר , אלא כל דור ודור וכל זרם מזרמי היהדות בוחר מהם על פי ערכיו המוסריים , החברתיים , הדתיים והאסתטיים . גם האגדות שבחרתי ללמד נבחרו על פי טעמי וטעם דורי הספקני וסביבתי החילונית או המסורתית - מודרנית , המהווה את הרקע התרבותי שלי ושל רוב תלמידותיי . בהתאם לכך בחרתי באגדות הרוויות מתח חברתי , אידאות שנויות , מחלוקת והתרסה כלפי הסמכויות . על כל אלה אמנם מכסה מוסר השכל דידקטי , אך גם הוא אינו חד - משמעי וניתן לפירושים שונים , והאמת שלו היא אמת ריבוי הפנים . התמונה על עטיפת הספר היא בעלת משמעות עמוקה עבורי , כי היא מייצגת את עוצמת כוחה של התרבות היהודית ההולכת ונמשכת בכל עת ובכל מצב . התמונה צולמה במעברה בשנות החמישים של המאה שעברה , ונראים בה סב ונכדו צמודים זה לזה , אשר יושבים יחפים על החול בצד קיר של פחון או צריפון וגדר תיל ארעית . בתוך החלל העלוב הזה השניים יושבים ומעיינים בריכוז כל אחד בספרו , כאילו בו ובקרבתם האוהבת טמונה המציאות האמיתית הנעלה , וכל השאר אינו אלא הבל .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help