sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

המעורבים בפעילות יחידות המחקר , דהיינו במערכת ערכים שמכתיבה את כללי ההתנהגות המקצועיים של החוקרים . כללים אלה משקפים אידיאלים מעשיים שמתווים התנהגות מקצועית רצויה ומכתיבים את מה שמכונה בשם " אתיקה מקצועית " . בפרק מוצגים מצבים שונים של דילמה שמייצגים ערכים מנוגדים ומחייבים הישענות על קודים אתיים כדי לקבל החלטות הנוגעות לאופני התנהלות , לסדרי עדיפויות , להקצאת משאבים , לבעלות על זכויות יוצרים , ליושרה מקצועית ולחיסיון . התכיפות שבה נדרשים חוקרים ביחידות המחקר להישען על הקוד האתי המקצועי היא חלק מתהליך ההתמקצעות של יחידות אלו . הפרק הרביעי , כלכלה או קלקלה ? היבטים כלכליים בהתנהלותן של יחידות המחקר , שכתבה לו מבוא פרופ ' סמדר דוניצה - שמידט , עוסק בהיבטים הכלכליים המשפיעים על פעילות יחידות המחקר . להיבט זה חשיבות רבה . עד לאחרונה תוקצבו כל המכללות לחינוך על ידי משרד החינוך . הקצאת הכספים העיקרית יועדה לשירותי ההוראה ולא למחקר . גם תהליך האקדמיזציה לא שינה את התמונה , שכן המודל התקציבי של המכללות לא כלל כל מרכיב מחקרי . נוצר מבנה מיוחד , שלפיו תקציבי המחקר במכללות מופרשים על ידי המוסד עצמו ולא באים מבחוץ . מבנה זה אינו מאפשר ליחידות המחקר עצמאות כלכלית והופך אותן לתלויות בהנהלת המוסד . היות שהמוסד הוא בעל המאה , הוא גם בעל הדעה . לעתים הוא מעדיף סוג מחקרים שאמורים לספק מידע הערכתי על השירותים השונים שהוא מעניק . מחקרים אלה , המכונים לעתים קרובות סקרי " קפטריה " , אינם עוסקים בסוגיות חינוכיות מרכזיות , דבר שמצמצם את נושאי המחקר . בניסיון לפרוץ את הגבולות הצרים של הפעילות המחקרית , החלו החוקרים ברבות מיחידות המחקר לנסות להשיג תקציבי חוץ . גם כאן הדרך לא הייתה פשוטה , בעיקר עקב התחרות העזה על מקורות מימון עם גופים אוניברסיטאיים ומכוני מחקר מוכרים . הסיפורים שקובצו בפרק זה מדגימים את הצבת הכלכלית שיחידות המחקר לכודות בה , את השיממון המחקרי בביצוע מחקרי הערכה פנימיים ואת התסכול בהתמודדות על מענקי מחקר במגרש החיצוני . הפרק החמישי , יחסים בין - אישיים ומאבקי כוח בפעילות יחידות המחקר , שאת מבואו כתבה ד " ר אירית לוי - פלדמן , מוקדש להשפעתם של יחסי אנוש ומאבקי כוח על פעילות יחידות המחקר . מרבית החוקרים ביחידות המחקר הם חברי סגל , שחלק נכבד ומוכר ממשרתם הוא ביצוע מחקרים " מטעם " . מבנה משרה כזה , שמעניק לחוקרים ביחידת המחקר אפשרות לחקור וגם להשפיע , מעורר מטבע

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help