sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בגרמניה ב - . 1949 בשנות החמישים והשישים נעשה אדורנו דמות מפתח בשיח האינטלקטואלי והתרבותי הגרמני : הוא נחשב משתתף בעל השפעה רבה בדיונים פוליטיים ותרבותיים , וספריו החלו זוכים למעמד של כתבים קלסיים של הפילוסופיה הגרמנית המודרנית . " התיאוריה הביקורתית " , שאדורנו ייסד וגיבש עם עמיתו מקס הורקהיימר , שואבת את עיקריה מן התיאוריה החברתית המרקסית של הדיאלקטיקה המטריאליסטית וההיסטורית , הרואה את המניע להתפתחות ההיסטוריה האנושית באינטרסים חומריים הנובעים מיחסי ייצור בלתי שוויוניים , ובעיקר בקונפליקטים ובסתירות שמתגלעים בהכרח בין אינטרסים אלו . עם זאת , אדורנו ועמיתיו ל " אסכולת פרנקפורט " שאפו להבין מדוע התפתחות ההיסטוריה האנושית , במקום שתביא ליישוב הקונפליקטים והסתירות ותיצור מצב חברתי הוגן ושוויוני , גורמת רק להעמקת המשברים ולהחמרת הניכור בין בני האדם . הם ביקשו לבחון לעומק את הטענה כי המרחב התודעתי , האידיאולוגי והתרבותי אינו רק משקף את מצב הדברים החומרי , אלא אף משפיע עליו ומקבע אותו . השינוי הנדרש , לדידם , הוא שינוי תודעתי , המחייב מחקר מעמיק של התודעה האנושית ושל יחסי הגומלין בין החברה לתודעה , בין הכללי לפרטי . אדורנו הקדיש את מרבית כתביו למחקרים הנוגעים לזיקה בין היחסים החומריים , החברתיים והפוליטיים לבין התודעה , התפיסות האידיאולוגיות ויכולתו של היחיד לחוות חוויות - ובעיקר להשפעתן של התרבות והאסתטיקה , הספרות והאמנות על תודעה זו . הוא שאף לסייע לכינונה של חברה שהיחיד בה חושב באופן ביקורתי ואוטונומי , חופשי ממחויבות מחשבתית לאי אלו סמכויות עליונות המכתיבות לו כיצד עליו לחשוב או להתנהג . הוא מייחס חשיבות רבה לחוויה האינדיבידואלית , הישירה , הבלתי - מושגית , ובעיקר האסתטית והמוזיקלית , לכינונו של אותו סובייקט אינדיבידואלי אוטונומי . לכן השקיע אדורנו מאמצים רבים גם לקידום הדיון הביקורתי בתפקידו של החינוך במשימה זו של כינון סובייקט החושב ופועל באופן עצמאי , בחברה המודרנית בכלל , ובחברה הגרמנית שלאחר

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help