sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ראשונים של ביטחון עצמי החלו לנבוט על פניהם השחומות . בשיעור על הלכות הפסח קם תלמיד ואמר : ׳אסור לאכול גבינה בפסח . גבינה זה חמץ . זה חלב שהחמיץ׳ . רחש של מחאה עבר בכיתה ותלמיד ׳צבר׳ העיר בלעג : ׳באתיופיה היה בכלל מה לאכול ? כולכם כאלה רזים׳ . המתח בכיתה עלה . נחלצתי להחזיר את השיעור למסלולו והזכרתי לכולם את הפסוק : ׳כל מחמצת לא תאכלו׳ , תוך הדגשת המילים ׳כל מחמצת׳ . דומני ששם נזרעו בי לראשונה זרעי הסקרנות לחקר ההלכה האתיופית . ׳מזמור לתודה׳ רבים וטובים מלווים אותי מאז בשבילי ההלכה של יהודי אתיופיה . אבי זכרו לברכה ואמי , תיבדל לחיים ארוכים , נטעו בי משחר נעוריי אהבת תורה ודעת . אמי אף נטלה על עצמה את מלאכת התקנת מפתח העניינים , ועשתה זאת בטוב טעם ודעת . בני משפחתי הקרובה הם העוגן האמתי שלי , הביטחון , השקט והשלווה לצעוד בשביל שהוא ׳לא תמיד מסומן׳ . מלווים נאמנים עבורי הם בני העדה עולי אתיופיה , שאוצרים בזיכרונם עולם שלם של הלכות ומנהגים . כפי שיוסבר להלן במבוא , ההלכה האתיופית אינה ערוכה בכתב , וכל המעוניין לבוא בשעריה נדרש לכתת רגליו ולשאול למוצא פיהם של זקני ביתא ישראל וחכמיה . ללא שיתוף פעולה של מידענים , לא היה ספר זה רואה אור . ידיד נעוריי , ינון לייטר , עמס על שכמו את כתיבת הפרק העוסק בלוח השנה . חישובי הלוח הם נושא סבוך מטבעו ואני מודה לו על כתיבה קולחת ובהירה של פרק חשוב זה . חברי ליאור גולגר ערך בטוב טעם את מרבית הראיונות בנושא חג ומועד . התיאום הטלפוני , המפגש , הריאיון ושמירה על קשר עם המידענים , הם מלאכה הדורשת תבונה ורגישות . בורא עולם חנן את ליאור בשתי תכונות חשובות אלו . מורי לתנ״ך , הרב יואל בן נון , הוא מהראשונים שעמדו על החשיבות והדחיפות שבחקר ההלכה האתיופית . בשיחות רבות שקיימנו ספגתי ממנו מלוא חופניים עידוד , ראייה רחבה ומחשבה מקורית שתרמו רבות לספר זה . פרופ׳ מאיר בר אילן מלווה אותי מזה עשור בחקר ההלכה האתיופית . דלתו הפתוחה , עצתו הנבונה וחשיבתו המקורית הם לי מקור השראה . תרבותה הייחודית והמגוונת של אתיופיה משכה אליה חוקרים , גיאוגרפים וחובבי מסעות מכל קצווי תבל . תיעוד אורחות החיים של ביתא ישראל , הכולל

יד יצחק בן-צבי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help