sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר ׳ומתלמידיי יותר מכולם׳ היה זה בראשית שנות התשעים , עת פסעתי צעדים ראשונים בהוראה כמורה לתושב״ע בתיכון ממ״ד שפיר . בכיתתי החלו משתלבים תלמידים יוצאי אתיופיה שלא מכבר הגיעו לארץ – שקטים , ביישנים , משפילי מבט ומוקירי תודה . אט אט החלו לתפוס את מקומם במרקם החברתי של הכיתה . למדנו הלכות שבת , איסור בישול והיתר חימום בפלטה , ומבטם הסגיר את אשר על לבם . בתום השיעור המתנתי בסבלנות ליציאתם הרועשת של התלמידים אל מגרשי הספורט . נותרנו בכיתה שלושה : ליאור , זוהר ואנוכי . - ׳איך אצלכם ? ׳ שאלתי . ׳איך היו מחממים אוכל בשבת באתיופיה ? ׳ שתיקה . - ׳ספרו ! אל תתביישו , זו המסורת שלכם ! ׳ - ׳מכבים כל אש ביום שישי ובשבת אוכלים אוכל קר׳ , השיבו לבסוף במבט מושפל . - ׳למה ? זה לא טעים לאכול קר , זה לא כבוד שבת ומה עם נרות שבת׳ ? - ׳ככה זה אצלנו׳ . הפעם הגיע תורי לשתוק . בראשי הדהדו חרוזיו של ׳בעל המאור׳ ( רבי זרחיה הלוי , מחכמי פרובנס במאה ה - , ( 12 בחיבורו על הרי״ף למסכת שבת ( טז , עמוד ב׳ בדפי הרי״ף ) : ׳תקנת רבותינו היא לענג את השבת בחמין [ ... ] ולהזמין לבשל להטמין , ולענג את השבת ולהשמין , הוא המאמין וזוכה לקץ הימין׳ . הדיונים האינסופיים בתלמודים ובפוסקים בשימושיה השונים של האש בשבת – נר שבת , הטמנה ובישול לסוגיו השונים – כל אלו היו כלא היו בבתיהם של תלמידיי החדשים . שיעורי ההלכה התקדמו כסדרם . מדי פעם שאלתי את תלמידיי יוצאי אתיופיה במהלך השיעור על מנהגיהם , מתוך סקרנות אישית , מתוך רצון לטעת בהם גאווה במנהג אבותיהם ומתוך כוונה לעורר סקרנות בקרב שאר תלמידי הכיתה . לקראת הפסח התחלנו לדרוש בהלכות החג ומאמציי נשאו פרי ! ניצנים

יד יצחק בן-צבי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help