sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הכתובה והרשמית בכל מדינות ערב , שפה הנרכשת באמצעות לימודים פורמליים . את ה " עאמיה " הוא מגדיר " הדיאלקטים המדוברים " ( . ( Batal , 1995 " ערבית ספרותית " היא " ערבית קלסית " . הכוונה ללשון הכתובה של הספרות היפה , לשפת העיתונות ולשפה הנהוגה בתכתובות רשמיות ( מייסלס , ; 1979 סומך , . ( 1980 " ערבית מדוברת " היא הלשון הטבעית , לשון האם של האדם הערבי . כאמור , בלשון המדוברת יש מגוון דיאלקטים . כל דיאלקט נבדל מה " פוסחא " , וגם משאר הדיאלקטים . כמה מן הדיאלקטים מרכזיים יותר ומוכרים גם לדוברי דיאלקטים אחרים , למשל הדיאלקט של קהיר ידוע ומובן בזכות יוקרתה התרבותית של מצרים . דיאלקטים אחרים " נידחים " , ומובנים רק לדוברי הדיאלקט , למשל הדיאלקטים של תימן . לדיאלקטים אין כתב וכתיב קבועים ( סומך , . ( 1980 הדיגלוסיה בשפה הערבית היא דיגלוסיה קיצונית . ה " פוסחא " משמשת לשימושים גבוהים ויוקרתיים , ואילו ה " עאמיה " משמשת לנמוך , לארצי וליום - יומי . יש גם סגנונות ביניים , דהיינו סוגי לשון שבין הלשון הכתובה ללשון המדוברת . לשונות אלו דומות במאפייניהן בעיקר ללשון המדוברת , אך יש בהן גם רמה גבוהה של מרכיבים קלסיים , בייחוד בשימוש בפריטים לקסיקליים ( מצאלחה , ; 1993 רוזנבאום , . ( Altoma , 1969 ; 1993 אם כן , אפשר לציין שלושה הבדלים עיקריים בין הערבית המדוברת לערבית כתובה : ( א ) היוקרה - הלשון הערבית המדוברת נתפסת בדרך כלל כבעלת יוקרה נמוכה מזו של הלשון הכתובה ( , ( Harris & Hodges , 1981 משום שהלשון הכתובה קשורה למסורת ספרותית עשירה , הכוללת את הקוראן ( Ferguson & (; Charles , 1959 ( ב ) תהליך רכישת השפה – הלשון המדוברת נרכשת בטבעיות , כשפת אם , והילד גדל בסביבה שמדברת אליו בשפה זו , ואילו הלשון הכתובה נרכשת כשהילד נכנס לבית הספר , כחלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה הפורמלי ( . ( Ayari , 1996 כך המבנה הדקדוקי של הלשון המדוברת נלמד ללא הוראה מפורשת , ואילו הדקדוק של הלשון הכתובה נלמד על ידי הוראה מובנית של כללים שהשימוש בהם נשמר בקפידה ; ( ג ) התפקיד הפוקנציונלי - כל אחת מצורות השפה ממלאת תפקיד אופייני וייחודי . הלשון המדוברת משמשת לשיח היום - יומי ומאפיינת תקשורת דבורה לא רשמית , ואילו הלשון הכתובה משמשת בתקשורת הכתובה הרשמית ( . ( Ferguson & Charles , 1959 התקשורת בין המורה לתלמיד בשיעור מתקיימת באמצעות הלשון המדוברת , אולם התלמיד נדרש לקרוא ולכתוב בלשון הכתובה . מצב זה מעורר קושי ובלבול בקרב התלמידים בתהליך הלמידה של הקריאה והכתיבה ובהמשך מקשה על

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help