sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שהורחב השימוש בו במדעי הביולוגיה ליישום במדעי החברה . המודל האקולוגי מציין התאמה הדדית ומעגלית בין אדם לסביבה . האדם משנה את הסביבה ובה בעת משתנה ומתאים את עצמו לשינויים שחלים בה . תהליך זה יוצר ציפיות חדשות שבעטיין האדם שב ומשנה את סביבתו , וחוזר חלילה . בעוד שהמודל הרפואי מאופיין בניתוח מצבו של הפרט לפי רכיבים בני מדידה , המודל ההומניסטי מציין גישה הוליסטית שרואה את הפרט כיחידה דינמית שהיא מעל ומעבר לסך כל רכיביה . כיום , אם כן , אנו עומדים בפני תחילתו של עידן שלישי , שיש בו התרחקות מהמודל הרפואי והרחבת הפרדיגמה ההומניסטית כך שתכלול לא רק אנשים עם מוגבלויות מסורתיות של חושים או הפרעות נפשיות או קוגניטיביות , אלא גם אוכלוסיות עם מוגבלויות אחרות כגון מחלות כרוניות , קבוצות שוליים אתניות או אוכלוסיות שחיות ברמה סוציו - אקונומית ירודה . התפיסה החברתית - פוליטית - דמוקרטית מדגישה את ההטרוגניות שבחברה האנושית כערך ולא כמעמסה או סטייה שיש להיפטר ממנה . חברה מודרנית דמוקרטית נתפסת כיום כמורכבת מפסיפס אנושי של בני אדם ששונים זה מזה בתרבותם ובשפתם , אך לכולם מכנה משותף – היותם אזרחים . ככאלה הם מקבלים על עצמם חוקי משחק חברתי ופוליטי מסוים . בתוך מסגרת זו , כל אחד הוא פרט שלם וייחודי , " יחיד " ו " מיוחד " . מבחינת מערכת החינוך , נקיטת עמדה זו פירושה שיש להיענות לקריאה לבטל את השימוש במונחים " חינוך מיוחד " או " צרכים מיוחדים " וכן לבטל את המונחים " שילוב " ו " הכלה " , שכן הטענה היא כי החינוך צריך להתייחס לחברה הטרוגנית שבה הסביבה החינוכית והלימודית נותנת מענה לכל ילד באשר הוא ( Booth & . ( Ainscow , 2002 נשאלת אפוא השאלה : האם אבד כלח על המושגים " שילוב " ו " הכלה " ואין יותר מקום ל " חינוך מיוחד " ? תשובתנו היא כי דווקא על רקע המצע הפילוסופי ההומניסטי יש בהחלט מקום לחינוך המיוחד , לדרכים מיוחדות של טיפול ותמיכה , לשיפור מתמיד של מערכות אבחונים ולחוקים של העדפה מתקנת כדי לתת את התמיכה הנחוצה לאדם שיש לו מוגבלות . יש לכבד פרט שמתמודד " עם" ו " על אף " הנכות כדי לממש את יכולותיו ונטיותיו ; יש לכבד את המאמצים שהוא משקיע בחייו בקהילה כדי להתגבר על הקשיים שהנכות מערימה על התנהלותו , ויש לכבד את עמידתו נגד מכשולים חברתיים שמבטאים עמדות של דחייה . ניתן לסכם ולומר כי לכל אחד מהמושגים – " שילוב " , " הכלה " ו " הטרוגניות " – יש תרומה משלו . מושג השילוב מציין את ההיבטים של חוק ומשפט ומצביע על כך

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help