sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זכאים לעבודה , לניצול שעות פנאי ככל האזרחים ולחופש תנועה והשתתפות פעילה מבחינה אזרחית ככל אדם . עלתה גם הדרישה להנגשת הסביבה – בעיקר הסביבה הארכיטקטונית – ולהתאמתה לאנשים עם לקויות כגון מוגבלות ראייה , שמיעה או תנועה . מלבד הנגשת מבנים עלתה הדרישה החינוכית להנגשת חומרי למידה ולשימוש מרבי בטכנולוגיה האלקטרונית להנגשת הסביבה הלימודית . המונח שנמצא מתאים לתיאור זכויות אזרחיות אלו היה " שילוב " , דהיינו , הזכות להיות " כמו כולם " ולתפקד בסביבה מונגשת . המודל ששלט באותה תקופה היה המודל הרפואי , שהביא עמו תקווה לחיים רגילים בזכות טיפול , חינוך ואימון מתאימים לאנשים עם מוגבלות כדי שיוכלו לתפקד באופן עצמאי כמו אנשים ללא מוגבלות . השילוב אכן הביא עמו את ביטולם של המוסדות הגדולים ושינה את מערך השירותים לאנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם . הוא הביא למעבר מבידודם הרחק מהחברה לגדילה וחיים בקהילה , בבית המשפחה כילדים ובדירות מוגנות כבוגרים שמועסקים במפעלים מיוחדים . בשנות התשעים של המאה ה - 20 חל שוב מהפך . ילדים ובוגרים עם מוגבלות ומשפחותיהם נוכחו שהשילוב הטכני והנגישות המבנית לא הביאו עמם תחושת שייכות , יחסים בין - אישיים משמעותיים ומעורבות חברתית המבוססת על קבלה של הפרט קודם כול כאדם ורק אחר כך כאדם עם מוגבלות . עקב כך החלה להתגבש בשנות התשעים של המאה ה - 20 תפיסה הומניסטית , והגדרת הלקויות שונתה מהגדרה רפואית בלבד להגדרה חברתית . הושם דגש על השפעתה של התרבות בהגדרה של מוגבלות כסטייה חברתית , או לחלופין , מקומה של התרבות בקבלת ה " שונה " כאחד האדם . שינוי זה הביא לפרדיגמה חדשה של מוגבלות וחל מפנה בהגדרת השילוב מראייתו הטכנית כחיים " ליד " הקהילה לראייה דינמית שלו בתור חיים כחלק אינטגרלי מהמארג החברתי שהפרט חי וגדל בו . המונח שונה מ " שילוב " ל " הכלה " ( . ( inclusion אני אישית מעדיפה להשתמש במונח " השתלבות " , מכיוון שהוא מציין באופן ברור יותר שאין מדובר בתבחינים מדידים , אלא בתהליכים של אינטראקציה בין הפרט לסביבתו . גם המונח " נגישות " עבר עיבוד מחדש . התקבל המושג של עיצוב אוניברסלי שציין כי הנגשת הסביבה היא דינמית ומתייחסת לא רק לאנשים עם מוגבלות , אלא לאוכלוסיות מגוונות כגון קשישים או אימהות עם תינוקות ( רייטר , . ( 2007 יש להנגיש את הסביבה כך שתהיה פתוחה לשינוי ויהיה ניתן להתאימה להתפתחות הטכנולוגית ולצרכים המשתנים של המשתמשים . תרומה נוספת להבנת ההשתלבות של ילדים ובוגרים עם מוגבלות אנו מוצאים במודל האקולוגי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help