sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

במבנה מרוחק מכל יישוב , מתוך מתן שירותי קיום בלבד , אוכל וכסות , בטענה שזו הסביבה המתאימה ביותר לפרט עם המוגבלות . המודל הרפואי שינה באופן קיצוני את התפיסה לגבי מהות הטיפול , מסיעוד לריפוי הנכות שנתפסה כמחלה . חל מעבר מסיעוד להוראה , אימון וטיפול ממוקד בריפוי הליקוי . זאת כדי להפוך את הפרט ל " נורמלי " ככל האפשר , כך שיוכל לחיות בקהילה באופן עצמאי ולהיות משולב בה כאדם שמתנהג " כמו כולם " . כיום מתגבשת תפיסה שונה , שאינה מתמקדת בניסיון לריפוי כהישג האולטימטיבי של החינוך , אלא מכירה במגבלות שהנכות מציבה לפרט ומחנכת להתמודדות יעילה עם המוגבלות ולקבלת הפרט כפי שהוא , גם אם אינו " נורמטיבי " . בעידן ההגמוניה של המודל הרפואי גובשו מסגרות טיפוליות מיוחדות לפי הגדרות רפואיות של לקויות . נפתחו בתי ספר מיוחדים רבים , ובראשית הדרך הוצגו הישגים רבים של ההוראה הישירה הממוקדת בתיקון ובריפוי של נכויות שונות . הקושי התעורר במחצית המאה ה - , 20 עם המעבר לחיים בקהילה . הסתבר שבוגרי המערכת החינוכית שפעלה לפי ההגמוניה של הפרדיגמה הרפואית , לא היו בעלי יכולות להתמודד עם המורכבות של חיים בקהילה ובמקום להיות משולבים בה , חוו בידוד ובדידות . בשלב זה עלו תהיות לגבי מהות השילוב והדרכים להכנה של ילדים עם מוגבלות לחיים חברתיים בקהילה . הטיעון הקיצוני בתפיסת עולם זו לגבי מוגבלות הוא שלכל ילד ולכל פרט יש " צרכים מיוחדים " משלו , ולכן אין שוני בין הפרט עם המוגבלות לבין פרט שלפי התבחינים הרפואיים או האדמיניסטרטיביים למיון נכויות אמנם אינו נחשב כמתמודד עם מוגבלות , אך גם הוא נתקל בקשיים בבית הספר או בקהילה . באותה עת החלו לעלות שאלות כגון : האם יש בכלל מקום לחינוך מיוחד ? אם כן , מה תפקידו ? האם ראוי לדבר על " שילוב " או אף על חלוקה של תלמידים לנורמטיביים לעומת כאלה שיש להם " צרכים מיוחדים " ? ( . ( Ainscow , 1999 גם השימוש במונח " שילוב " עבר שינויים בעקבות המעבר מהפרדיגמה הרפואית לפרדיגמה החינוכית - הומניסטית . מבחינה היסטורית הופיע תחילה המונח " שילוב " – אינטגרציה . השימוש במושג זה התקבל בד בבד עם השתרשות עקרון הנורמליזציה בשנות השמונים של המאה ה - 20 ביחס לזכויותיהם של ילדים ובוגרים עם מוגבלות לחיות " חיים נורמליים " . הדרישה הייתה שאנשים שיש להם לקויות כאלה ואחרות , יהיו זכאים בילדותם להתגורר בבית הוריהם , לקבל חינוך ציבורי לפי צורכיהם וליהנות משירותים חברתיים הניתנים לכלל האזרחים , כגון טיפולים פרא - רפואיים ורפואיים , וכן משירותי רווחה סוציאלית . בוגרים יהיו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help