sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ביותר ומספר רב ביותר של מאמרים ומחקרים עוסקים בנושא של עמדות כלפי שילוב , הערכת פרויקטים של שילוב , הכנת מורים לשילוב והצלחת השילוב מבחינה אקדמית , חברתית ואישית . עם זאת , דיימונד ( שם ) מציין כי מחקרים מעטים בלבד מציעים אסטרטגיות כוללניות להערכת תכניות שילוב בבתי ספר . מרבית המחקרים מתמקדים במרכיבים ספציפיים בחינוך המשלב , כגון הישגים במקצועות לימודיים בעקבות הפעלת הוראה שיתופית , או שילוב חברתי בפעילויות בית הספר , ואינם מביאים את התפיסה המגובשת של בית הספר הנחקר לגבי מהות השילוב והעקרונות שהוא מיושם לפיהם . המחבר טוען כי ההישגים נבדקו רק על סמך שינויים בתפקוד נקודתי , ולא לאור תבחינים הנעוצים בתפיסת עולם מסוימת . על כן יש לבחון בביקורתיות את ההכללות לגבי יעילות , תרומה , מגבלות וחסרונות שעולות ממחקרים לגבי השילוב . אי לכך , ההקדמה לספר הנוכחי תתמקד בניסיון להציע תפיסת עולם מגובשת שניתן להגדיר לפיה מהי מהות השילוב ומהם העקרונות שיש להשתית עליהם את הפעלת השילוב . בהתאם לכך נציע קני מידה להערכת הצלחת השילוב . מסגרת תאורטית זו תאפשר להבין גם את התרומה המיוחדת של כל אחד מהמחקרים המופיעים בפרקי הספר להבנת השילוב . כבר בשנת 1992 פורסם מאמר בכתב העת סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום , שבו הוגדרו שלוש גישות לגבי האדם עם המוגבלות , שגובשו במהלך ההיסטוריה למודלים חברתיים של התייחסות לקשר בין הפרט עם המוגבלות לבין הקהילה הנורמטיבית : ( א ) המודל הסיעודי – מבחינה היסטורית זהו המודל הראשון שהופיע . הוא מושתת במידה רבה על תפיסת האדם - הפרט שהייתה מקובלת בימי הביניים , אז שלטה האמונה הדתית שדגלה בחסד וברחמים מצד אחד ובתפיסת המוגבלות כעונש משמים על חטאים מצד שני ; ( ב ) המודל הרפואי - המדעי – מודל זה התגבש בעיקר בעקבות המהפכה התעשייתית של המאה ה - . 19 הדגש היה על כך שיש לנסות לרפא את הנכות שהפרט " סובל " ממנה ; ( ג ) המודל החינוכי - ההומניסטי – מודל זה החל להתגבש במחצית השנייה של המאה ה - 20 והוא משקף את התפיסה הדוגלת במתן זכויות אזרח מלאות לאנשים עם מוגבלות , על בסיס ראייתם כשווי ערך לכל אזרח אחר ( רייטר ועזגד , . ( Reiter , 2008 ; 1992 שלושת המודלים האלה מהווים תשתית ערכית להקמת מערכות של עזרה , תמיכה , חינוך וטיפול באנשים עם מוגבלות ובמשפחותיהם . המודל הסיעודי לדוגמה מציע כיתה סגורה תרתי משמע , עם דלת נעולה כשהמפתח בידי המורה ,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help