sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אבישר ( 2015 ) מציינת כי ביוני 2012 נקבע בתכנית העבודה של משרד החינוך היעד של הכלה כמבטא את הכרתם של מעצבי המדיניות בארץ בצורך לכלול כמה שיותר תלמידים עם לקויות במערכת החינוכית הרגילה . מהלך זה משקף את ההבנה כי תיוג תלמידים מערער את הבסיס הערכי והמוסרי של החינוך וכן פוגע ביסודות הדמוקרטיים של החינוך הציבורי ; תפיסת עולם המתייגת תלמידים לפי מוגבלויות תוביל להפניה רבה יותר של תלמידים אלה למסגרות מיוחדות ונבדלות . בספר ההכלה ( שמש , , ( 12 : 2012 המתאר את יעד ההכלה במערכת החינוך הישראלית ומימושו , נכתב כך : חשוב היה לנו להבטיח כי במסגרת החינוך הרגיל , נמשיך לחזק , להרחיב ולהעמיק את מגמת השילוב וההכלה תוך פיתוח מענים מתאימים שיבטיחו שהלומדים יוכלו להמשיך ללמוד , להתקדם ולהתפתח במסגרות החינוך הרגילות ושימנעו את הפנייתם בהמשך לחינוך המיוחד בטרם מוצו כל האפשרויות לקידומם בחינוך הרגיל . זאת ועוד , ביקשנו לוודא כי למסגרות החינוך המיוחד יופנו רק לומדים בעלי לקויות מורכבות אשר כל המענים המקצועיים שניתנו להם בחינוך הרגיל הצביעו על כך שהם זקוקים למסגרת מיוחדת . יעד ההכלה נתפס כאמצעי להשגת שלוש המטרות המרכזיות של החינוך בכלל : קידום המצוינות , שיפור ההישגים הלימודיים וצמצום הפערים החברתיים . הנה כי כן , היוזמה למדיניות של הכלה באה מהחינוך הרגיל , והיא מקבלת ביטוי במדיניות מוצהרת של המזכירות הפדגוגית ( שם ) . משמעותה היא " קבלו את כולם " והיא מושתתת על התפיסה שיש למצוא דרכים לחנך את הילד עם הצרכים המיוחדים בבית ספר רגיל ובכך למנוע מלכתחילה את הפנייתו למסגרת מיוחדת . לעומת זאת , השימוש במונח " שילוב " מופיע דווקא מצד המערכת של החינוך המיוחד כמונח המציין , כי הילד עם המוגבלות נמצא " בחוץ " , במסגרת מיוחדת שמטרתה היא להכין אותו לכך שבבוא היום יוכל להשתלב במידת האפשר בבית הספר הרגיל . המגמה החברתית אמנם דוגלת בהכלה , אולם המדיניות לגבי יישום השילוב מסתמכת יותר על אידאולוגיה מאשר על ממצאים מדעיים . בראשית המאה הנוכחית טען דיימונד ( , ( Dymond , 2001 כי השילוב של תלמידים ובוגרים עם לקויות כתפיסת עולם עדיין אינו מוגדר כמשנה סדורה , אלא נמצא בתהליך של גיבוש תפיסות , הגדרות ועקרונות . הספרות המקצועית בתחום זה ענפה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help