sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לישיבה " עם " , בבחינת " החבר הכי טוב שלי הוא ... " גם אם הוא משתייך לקבוצה שנתפסת בציבור כנחותה , חריגה , דוחה ? באשר למונח " הכלה " , ניתן לשאול : מה משמעותו ? האם מדובר ביחסי קרבה ואף אינטימיות בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות ? מהו הקו המפריד בין תמיכה ועזרה עניינית שטומנות בחובן " הכלה " אנושית הומניסטית בבחינת יישום הערך של עזרה לכל אדם , לבין יחסים של קרבה ברמה של ידידות אישית ? הדיון בשני המונחים האלה חשוב משום שהם מהווים רציונל לתכניות חינוכיות וטיפוליות המיועדת לילדים ולבוגרים עם מוגבלות וכן מצע למחקרים רבים בנושא הפרט עם המוגבלות ושילובו החברתי . זאת ועוד , חסרונה של תפיסת עולם מגובשת לגבי מהות ה " שילוב " הוא מכשול רציני לשיפוט ולהערכה של מידת ה " הצלחה " של השילוב כפי שהיא נמדדת בהקשר של לומדים עם לקויות במערכת החינוך וכן בהקשר של השתלבות מבוגרים בשוק העבודה ובחיים החברתיים בקהילה . במבוא לספר זה , שעניינו ילדים ובוגרים עם מוגבלות ובני משפחתם , ננסה להתייחס למשותף ולמבחין בין המונחים " שילוב " ו " הכלה" ולבסוף נדון בשאלה אם שילובם או הכלתם של אנשים עם מוגבלות צריכים להביא לביטול הצורך בשימוש במונחים אלה , דהיינו ל " הכחדתם " מהמציאות היומיומית הציבורית והמקצועית . רקע היסטורי והצגת המסגרת התאורטית המושג של השתלבות תלמידים עם לקויות במערכת החינוך הרגילה התרחב בעידן האחרון לתפיסה חובקת עולם ( רייטר , 2007 א ) . אמנם שאלת היתרונות של השילוב ממשיכה להיות נושא להתדיינות , אך בפועל , בכל העולם יותר ויותר תלמידים עם לקויות לומדים בבתי הספר שאינם מוגדרים כבתי ספר של החינוך המיוחד . גם בישראל ניכרת מגמה דומה . בשנת הלימודים תשע " ג נמנו במדינת ישראל קרוב ל - 200 , 000 ילדים עם צרכים מיוחדים בגיל חינוך חובה , שהם כ - % 10 מכלל התלמידים במערכת החינוך בשנה זו . כמעט שני שלישים מהם ( 59 . 8 % ) למדו בשילוב בחינוך הרגיל ; קצת יותר מחמישית ( 21 . 9 % ) למדו בכיתות מיוחדות בבתי הספר הרגילים וקצת יותר משישית ( 18 . 3 % ) למדו בבתי ספר ובגני ילדים מיוחדים ( אבישר , . ( 2015 בשנה זו פעלו בפיקוח משרד החינוך 1 , 010 גני חינוך מיוחד ו - 276 בתי ספר לחינוך מיוחד , כולל בתי ספר בבתי חולים , חטיבות עמלניות ובתי ספר שפועלים בתוך מעונות פנימייה ( אבישר ואנטין , ; 2014 וראו גם באתר אגף חינוך מיוחד , . ( www . education . gov . il / special

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help