sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

חלק מהמערך החינוכי של הגיל הרך בקיבוץ ובסביבתו , וגם הוא עבר תמורות בשנים האחרונות , וכן גן הילדים בקהילה הכפרית , שאף הוא חלק מן המערך החינוכי המשותף לכמה יישובים כפריים . גן הילדים הנפוץ הוא יחידה אוטונומית ( עצמאית ) , מעין בית ספר בזעיר אנפין , הכולל כיתה אחת או שתיים בלבד , והמחנכת לגיל הרך ( הגננת ) משמשת בו בתפקיד מנהלת היחידה החינוכית : היא מנהלת את התקציב , את הצוות העובד בכיתת הגן , את המערכות התפעוליות ואת הקשר עם הרשות המקומית . זאת בנוסף לתפקידה הפדגוגי - חינוכי , הכולל תכנון לימודים שנתי , חלוקת תפקידים לחברי הצוות בהתאם לתכנון היומי והפעלתם . נוסף לכל אלה עליה לתכנן את הקשר עם המערך הקהילתי הרחב ובעיקר עם אוכלוסיית ההורים של כיתת הגן . אפשר ללמוד על השינויים שחלו במרוצת השנים בתפקידה ובמעמדה של הגננת על ידי התבוננות בהבדלים שבין גן הילדים שפעל בארץ משנת 1898 ואילך ובין גן הילדים של היום . בעבר גן הילדים היה במבנה משלו , בראשו עמדה גננת , בסיוע של עוזרת ( כיום הוסב תוארה לסייעת ) , והרכב אוכלוסיית הגן היה חד - גילי או דו - גילי . לגננת היה קשר עם משפחת הילד ולעתים היא אף ביקרה בביתו כדי להכיר את התרבות שבה גדל , אף שלפעמים המשפחה לא דיברה עברית . עם קום המדינה גן הילדים היה מקור לשילוב הילד הצעיר בתרבות העברית השלטת ( ראו בהרחבה אצל סנפיר , סיטון ורוסו - צימט , . ( 2012 היום גן הילדים נתפס כמערכת ארגונית אקולוגית הפועלת בתוך מעגלי התייחסות ( Bronfenbrenner , 2005 ) ומזוהה עם מערכת חברתית ארגונית פתוחה . גן הילדים מקיים יחסי גומלין עם הסביבה החיצונית , והשפעתם של יחסים אלה היא דו - כיוונית : הגן משפיע על הקהילה ומושפע ממנה , ולהורים יש עמדת השפעה חשובה ( ראו להלן פרק . ( 8 הגן נמצא בשינוי מתמיד בשל תמורות ארגוניות , חברתיות ותרבותיות המאלצות אותו להתאים את עצמו למציאות המשתנה . הארגון מחפש יוזמות ומיזמים ( פרויקטים ) חדשים כדי להתחרות במוסדות חינוך אחרים על לבם של ההורים . עובדי הגן כיום הם : גננת - מנהלת גן , גננת משלימה , סייעת וסייעת לגילאי שלוש , סייעת משלימה , ולעתים יש גם צוות של אחר הצהריים במועדונית המתקיימת בגן וצוות התומך בילדים עם צרכים מיוחדים . בגן ישנם עד 35 ילדים בני , 6 - 3 בכיתות חד - גיליות או דו - גיליות , מסגרת המאפשרת לילדים בגיל הרך לפעול בתחומים שונים ולצבור חוויות והתנסויות אישיות במצבי חיים ממשיים ( מבורך , . ( 2008 מגזר ( סקטור ) הגננות ייחודי , משום שמבחינה רשמית הגננת מוגדרת כמנהלת כבר מיומה הראשון בתפקיד , והיא נתפסת בעיני משרד החינוך כמנהיגה חינוכית

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help