sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שלמדו בכיתות הטרוגניות לאלה של תלמידים שלמדו בהקבצות . גמורן טוען כי במחקרים אלה נמצא שכל הניסיונות המוצלחים לבטל הקבצות " מצליחות" ( כאלו אשר צמצמו את הפערים בין תלמידים ) , הכירו בכך שתלמידים נבדלים זה מזה בכישורים ובתחומי העניין שלהם ; הם לא התעלמו מעובדה זו והתמודדו אתה בגלוי . נוסף על כך כל הניסיונות המוצלחים שילבו " הוראה נפרדת בתוך סביבה של יכולות מעורבות " . הניסיונות המוצלחים ללמד כיתות הטרוגניות , כלומר ללא חלוקה להקבצות פורמליות , נעזרו אפוא בהפרדה מסוימת בין תלמידים חזקים לתלמידים חלשים . גמורן גם מדווח שהניסיונות המוצלחים כללו אפשרות להוראה משלימה עבור תלמידים אשר התקשו בהבנת החומר הנלמד בכיתה . בכל אחד מהניסיונות הללו הייתה למורים גישה למשאבים חשובים המאפשרים לספק הוראה משלימה ולהתאים את ההוראה לצורכי התלמידים . גמורן מסכם את מאמרו בהמלצה לשקול את יישומם של רכיבים אלה – הוראה נפרדת , הוראה משלימה ואספקה נדיבה של משאבי הוראה – בעת ביטולן של הקבצות פורמליות . בישראל המונח ' הסללה ' מגדיר חלוקה של תלמידי תיכון למסגרות הנבדלות זו מזו בתכניות הלימודים אשר נלמדות בהן . בעיקר בולטת ההפרדה בין מסלולים ובתי ספר עיוניים לבין מסלולים ובתי ספר מקצועיים או טכנולוגיים . גם בתוך החינוך המקצועי - טכנולוגי נהוגים בישראל מסלולים נפרדים , ואלה מוגדרים בעיקר לפי רמת הדרישות מהתלמידים בתחומי המתמטיקה והמדעים ולפי היות הלימודים עיוניים או מעשיים . בריאיון עמה בספר זה חנה איילון סוקרת את השינויים שחלו בחינוך המקצועי - טכנולוגי בעשורים האחרונים ואת התפתחות השיח האקדמי והציבורי בנושא ההסללה . עד לשנות התשעים של המאה ה - 20 חוקרים דוגמת סבירסקי ( 1990 ) ושביט ( Shavit , 1984 ) ראו בהסללה מנגנון המשעתק את אי - השוויון ומעבירו מדור לדור . חוקרים אלה טענו שתלמידים המשתייכים לשכבות החלשות ( מבחינה סוציו - אקונומית ) , ובפרט תלמידים מזרחים , מופנים למסלולים מקצועיים ; הלמידה במסלולים אלה מגבילה מאוד את סיכויי הלומדים בהם להיות זכאים לתעודת בגרות וללמוד לימודים גבוהים . אותם החוקרים טענו שבוגרי המסלולים המקצועיים נתפסים כבעלי יכולת נמוכה ומוטיבציה נמוכה , ובשל כך החינוך המקצועי פוגע בסיכויי התעסוקה של בוגריו . בשנים האחרונות חל שינוי מסוים בשיח האקדמי על אודות הסללה וחינוך מקצועי . יש הממשיכים לטעון כי הסללה פוגעת בסיכוייהם של תלמידים מהשכבות החלשות , משום שרבים מתלמידים אלה מופנים למסלולים " נמוכים" אשר מסיטים את בוגריהם מדרך המלך לרכישת השכלה גבוהה ( סבירסקי ודגן -

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help