sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של חנה איילון על אודות הסללה ובחירת תחומי לימוד בישראל הדגימו זאת באופן ברור למדי . ברמת בתי הספר ( היסודיים והעל - יסודיים ) בידול כזה מכונה ' חלוקה להקבצות ' או ' הסללה ' . כפי שכותב אדם גמורן במאמרו בספר זה , פעמים רבות על מערכות חינוך לבחור בין האחדה לבין בידול . מחד גיסא , הן אמורות לספק מסגרת אחידה לכל התלמידים ולהנחיל להם ערכים משותפים . מאידך גיסא , בתי ספר ממיינים תלמידים למסלולים התואמים את יכולותיהם ונטיותיהם המגוונות : מתח מתמשך זה [ ... ] הוא בבסיס הדיון בסוגיית ההסללה : האם תכליתו של הלימוד בבית הספר היא לקרב בין כל התלמידים ולסייע ביצירת תהליך חברות ( סוציאליזציה )? או שמא תכליתו היא לכוון אותם לנתיבים אשר מובילים ליעדים הנבדלים זה מזה ? המטרה הראשונה עולה בקנה אחד עם הוראה בכיתות הטרוגניות ( כלומר כיתות שקיימות בהן כמה רמות של יכולת לימודית ) , ואילו האחרונה עולה בקנה אחד עם הסללה . ( עמ׳ 38 ) מטרת החלוקה להקבצות וההסללה היא להתמודד טוב יותר עם ההבדלים הרבים אשר קיימים בין התלמידים – הבדלים ביכולת הלימודית , במעמד הסוציו - אקונומי ובשאיפות ההשכלתיות והתעסוקתיות . בישראל המונח ' הקבצה' משמש להגדרת נוהג הרווח בחטיבות הביניים ובחלק מבתי הספר היסודיים , ולפיו התלמידים מסווגים לקבוצות למידה נפרדות במקצועות הליבה – בעיקר באנגלית ובמתמטיקה – בהתאם ליכולתם הלימודית או להישגיהם הקודמים . למידה בהקבצות נפוצה בעיקר בבתי ספר שהם הטרוגניים מבחינה סוציו - אקונומית – ההטרוגניות הזו מתבטאת בהטרוגניות של הישגי התלמידים . ללימוד בהקבצות יש שתי מטרות אשר אמורות להשלים זו את זו : ( א ) קידום התלמידים החזקים ( ההסברים לתלמידים החלשים אינם מאטים את קצב ההוראה ); ( ב ) קידום התלמידים החלשים – לימוד התלמידים החלשים בקבוצה נפרדת אמור לאפשר למורה להתאים עבורם את החומר הנלמד , את שיטות ההוראה ואת קצב ההוראה כדי לצמצם את הפער בינם לבין התלמידים החזקים . רוב המחקרים שבדקו את מידת המימוש של מטרות אלו באמצעות למידה בהקבצות , מצאו כי פערי ההישגים בין תלמידים חזקים לתלמידים חלשים לא הצטמצמו . יתרה מזאת , עולה מהם שחלוקת התלמידים לפי הישגיהם הקודמים מועילה לחזקים יותר מאשר לחלשים ( עם זאת , גמורן מציין שקיימים כמה מחקרים אשר ממצאיהם סותרים את הדפוס הזה ) . מהממצאים עולה אפוא שדומה כי כדאי לבטל את החלוקה להקבצות וללמד את התלמידים בכיתות הטרוגניות . כמה מחקרים השוו את הישגי התלמידים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help