sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ממשפחות של מהגרים ( מיעוט מרצון ) נוטים להאמין בסיכוייהם להצליח בחברה הקולטת ; לפיכך יחסם למערכת החינוך חיובי , ושאיפותיהם והישגיהם גבוהים יותר . המאמר בוחן את הטענה הזו על רקע המציאות בישראל ועורך השוואה בין תלמידים ערבים ( מיעוט שלא מרצון ) , תלמידים שעלו ממדינות ברית - המועצות לשעבר ( מיעוט מרצון ) ותלמידים יהודים ילידי הארץ . מהממצאים עולה תמונה מורכבת שאינה תואמת את הטענה התאורטית של אוגבו ואחרים . במאמר החותם את הספר עודד מקדוסי ויריב פניגר מציגים ממצאים ממחקר שערכו יחד עם חנה איילון ואשר עסק באי - שוויון חברתי בהשכלה הגבוהה בישראל . המאמר מתמקד בפערים דתיים ועדתיים , ואחד החידושים המרכזיים בו הוא ההבחנה בין הממד האנכי של אי - השוויון ( שיעורי ההשתלבות בלימודי תואר ראשון ) לבין הממד האופקי שלו ( הערך הכלכלי של התואר הראשון ) . מהמחקר עולה שהפערים בין יהודים לערבים בהשכלה הגבוהה גדולים למדי בשני הממדים . בקרב הקבוצה היהודית הנגישות של אשכנזים להשכלה גבוהה גדולה מהנגישות של מזרחים . עוד נמצא כי סיכוייהם של עולים חדשים ממדינות ברית - המועצות לשעבר " להפיק תועלת כלכלית מהשכלתם " , כלומר להשתלב במסלולי לימוד שרמת ההכנסה הצפויה בהם היא גבוהה , הם הגבוהים ביותר . מהמאמרים שבספר זה עולה עמדה פסימית באשר ליכולתה של מדיניות חינוכית לצמצם פערי השכלה בין מעמדות ושכבות בחברה . הורים מתמקדים בראש ובראשונה ברווחתם ובסיכויי הצלחתם של ילדיהם , ולשם כך הם מגייסים את מיטב המשאבים העומדים לרשותם . לרשותם של הורים המשתייכים לקבוצות חברתיות חזקות עומדים משאבים כלכליים ותרבותיים רבים יותר , ואלה מאפשרים להם לקדם את ילדיהם לראש פירמידת ההשכלה . מדיניות שמטרתה צמצום של פערי השכלה בין קבוצות , מאיימת על השכבות החזקות ומחייבת אותן למצוא דרכים לעקוף את המדיניות הזו . דוגמה לכך היא התרחבותה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מאז שנות התשעים של המאה ה - : 20 המטרה המוצהרת הייתה לאפשר לשכבות החלשות להשתלב במערכת זו ולתרום לצמצום פערים , אך מימושה התאפיין בשימור יתרונן היחסי של השכבות החזקות בשיעורי הלמידה במוסדות ובתחומי לימוד יוקרתיים ומבוקשים . דוגמה זו ממחישה את אחד הדפוסים המרכזיים העולים מהמחקר הסוציולוגי של מדיניות החינוך : הגדלה משמעותית של שיעורי הלמידה ושל הנגישות להשכלה בקרב קבוצות חלשות מלווה בעלייה בבידול ( סגרגציה ) הפנימי בין הקבוצות , ולכן מתאפשר לשכבות החזקות בחברה לשמר את יתרונן . מחקריה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help