sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שחוקרי אי - שוויון השכלתי מרבים לבחון ולדון בו . המאמר הראשון בשער זה הוא סקירת ספרות עדכנית שכתב אדם גמורן , סוציולוג אשר מחקריו על אודות ההסללה בארצות - הברית הם אבני דרך מרכזיות בהתפתחותו של תחום מחקר זה . סקירת הספרות מציגה מחקרים שנערכו בארצות - הברית ובמדינות אחרות , והיא בוחנת שאלות מורכבות שעניינן החלופות הקיימות לפרקטיקת ההסללה הנפוצה כל כך . מהסקירה עולה כי למדיניות חינוכית בנושא זה עשויה להיות השפעה חשובה על שוויון ההזדמנויות בחינוך . שני המאמרים הנוספים בשער זה מתמקדים במקרה הישראלי . רינת ארביב - אלישיב עוסקת בקשר שבין הסללה לבין התמדה בלימודים בבית הספר התיכון . היא מראה כי המסלולים המקצועיים מהווים רשת ביטחון ( בעיקר עבור בנים ) המונעת נשירה , אבל בד בבד הם גם מקטינים את סיכויי הלומדים להשיג תעודת בגרות ולהמשיך ללימודים גבוהים . עדית ליבנה מציגה את המורכבות של מנגנוני ההסללה בעידן המתאפיין בריבוי אפשרויות בחירה . היא מתמקדת במסלול העיוני בחינוך התיכוני ומראה כי בתוך מסלול זה מתקיימת הסללה בפועל – תלמידים המשתייכים לקבוצות החברתיות החזקות נוטים להתמחות במקצועות היוקרתיים יותר . השער השני עוסק בריבוד חברתי במערכת ההשכלה הגבוהה . במאמר הפותח את שער זה יוסי שביט טוען כי רוב המחקרים אשר עוסקים באי - שוויון השכלתי , מתעלמים מהעובדה שערכן של תעודות המעידות על רמת השכלה הוא יחסי ומשתנה עם הזמן . שביט בחן את אי - השוויון בישראל הן באופן אבסולוטי ( מדד עיקרי לכך הוא הזכאות לתעודת בגרות ) , הן באופן יחסי . הוא מצא כי אם בוחנים את השינויים באי - השוויון באמצעות הגדרת ההשכלה במונחים יחסיים , הרי במהלך השנים חל גידול בפערי ההשכלה בישראל . רינת ארביב - אלישיב ואברהם יוגב סוקרים את התפתחות מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל בשני העשורים האחרונים , וזאת תוך כדי התמקדות בשאלה אם תהליכי ההתרחבות של המערכת יצרו תשתית חדשה להשגת שוויון הזדמנויות בנגישות ללימודים גבוהים . מהסקירה עולה כי למרות השינוי הכמותי המהיר במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ומספרם הרב של התלמידים לתואר ראשון במכללות , נשמר המבנה הריבודי של ההשכלה הגבוהה בישראל . לילך לב ארי ושלמה גץ מציעים זווית נוספת לבחינת ההשכלה הגבוהה בישראל ובודקים את השפעת מקום המגורים על בחירת מוסד הלימודים ותחום הלימודים . בשער השלישי נבחנים הבדלים מגדריים בחינוך . קלאודיה בוכמן , תומס א׳ דיפריט ואן מקדניאל סוקרים מחקרים הבוחנים את אי - השוויון המגדרי במערכת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help