sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר יריב פניגר , יוסי שביט , רינת ארביב - אלישיב זה עשרות שנים סוגיית שוויון ההזדמנויות במערכות חינוך מעסיקה סוציולוגים וחוקרים במדעי החברה . עם זאת , דומה שבשנים האחרונות נושא זה זוכה לחשיפה גוברת בתקשורת ובשיח הציבורי והפוליטי . ההבנה שבעשורים האחרונים – עשורים אשר התאפיינו ברפורמות נאו - ליברליות ובדעיכתה של מדינת הרווחה – חל גידול מהיר באי - השוויון הכלכלי והחברתי , עוררה עניין מחודש בשאלות ישנות על אודות השכלה ו ( אי - ) שוויון . אחת התובנות המרכזיות של סוציולוגים של החינוך , שהתפתחה במהלך עשרות שנים של מחקר , היא שמערכות חינוך נוטות לשמר ולשעתק אי - שוויון חברתי יותר מאשר הן מאפשרות לצמצמו . דפוס זה קיים במגוון מדינות ותקופות , ולכן נדרשת בחינה מפוכחת של הציפיות הנאיביות משהו לכך שהחינוך וההשכלה יסייעו ליצור חברה שוויונית יותר . עם זאת , דבריו הידועים של קהלת " מה שהיה הוא שיהיה , ומה שנעשה הוא שיעשה ; ואין כל חדש תחת השמש " ( קהלת א , ט ) אינם עולים בקנה אחד עם הממצאים האמפיריים של המחקר הסוציולוגי - חינוכי . השוואות בין מדינות שונות , ולעתים גם בין מערכות חינוך שונות בתוך אותה המדינה ( כמו למשל חינוך כללי וחינוך דתי ) , מלמדות שלאופן פעולתם של בתי הספר עשויה להיות השפעה ניכרת על מבנה ההזדמנויות ההשכלתיות . משמעות הדבר היא שמדיניות חינוכית יכולה להוות כלי מרכזי בידי המדינה בהתמודדותה עם פערים חברתיים . קובץ מאמרים זה מבקש להציג תמונה רחבה ועדכנית של המחקר בנושא שוויון ההזדמנויות בחינוך . במחקרים המוצגים בו נשאלות שאלות מגוונות על אודות פערים מעמדיים , אתניים , דתיים ומגדריים במגוון של שלבי לימוד ומערכות חינוך . בחלק מהמאמרים מוצגות סקירות ספרות עדכניות , ואילו באחרים מוצגים ממצאי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות . מאמרים אלה מאפשרים להכיר את הנושאים המרכזיים המעסיקים סוציולוגים ( וחוקרים אחרים בתחום מדעי החברה ) המתעניינים באי - שוויון השכלתי , כמו גם לעמוד על מגוון של שיטות מחקר כמותיות המשמשות את החוקרים בבחינת נושא זה . התובנות הנגזרות מפרקי הספר מהוות כר פורה לחשיבה יישומית על אודות קידום דרכי הוראה וארגון תהליכי למידה במרחב הבית - ספרי . חלק מהכותבים בספר הם חוקרים מובילים בעולם , ואחרים הם חוקרים ישראלים צעירים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help