sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא פרידריך ניטשה כותב בספרו הולדתה של הטרגדיה שהאמנות היא הפעילות הגבוהה ביותר של החיים האנושיים . גם מי שלא יסכים עם טענה זו לא יתקשה להכיר בתרומתה הייחודית והחשובה של האמנות להתפתחות החברה והתרבות . הדיון בקשר שבין חינוך לאמנות התעורר כבר בראשית ההגות הפילוסופית , בדיאלוגים של אפלטון . החינוך אמנם לא תמיד מצא מקום לאמנות , ואפשר לומר שלרוב אף התקשה להכיר בתרומתה הייחודית להתפתחותם של היחיד ושל החברה , אך בשיח החינוכי של העשורים האחרונים נשמעים יותר ויותר קולות של הוגים הקוראים להפוך את האמנות , על סוגיה השונים , לחלק אינטגרלי ומשמעותי מתכנית הלימודים במערכת החינוך הציבורית . התנופה שהחלה בארצות הברית בשנות השבעים והשמונים של המאה ה - 20 עם מפעליהם של נלסון גודמן ( , ( Goodman אליוט אייזנר ( , ( Eisner מייקל פרסונס ( Parsons ) ורלף סמית׳ ( , ( Smith אחדים מבין עשרות הוגים אמריקנים שנדרשו לנושא , מפתחת וממשיכה את הרברט ריד ( Read ) הבריטי , שקרא ב - 1943 להשתמש באמנות ככלי חינוכי . כתבי עת המוקדשים לנושא משגשגים , הן בארצות הברית והן בבריטניה . קריאה דומה , סוחפת ומלאה להט , עלתה אף מצדה השני של תעלת למאנש – בהגותו של הפילוסוף הצרפתי ז׳אק רנסייר ( . ( Ranci è re הכרה זו בחשיבות האמנות לחינוך כבר עברה מזמן לשלבים מעשיים . במערכת החינוך הפינית , למשל , הנחשבת כיום לדגם מוצלח במיוחד של מערכת חינוך ממלכתית , האמנויות ממלאות תפקיד חשוב ומרכזי . מנקודת מבט זו , מביך לראות עד כמה החינוך לאמנות שולי , אם לא נעלם לגמרי , בתהליך החינוך של ילדי ישראל ; אפשר לראות מעט ממנו בשלבי החינוך הרך , אך עוד פחות בשלבי החינוך הבוגרים יותר . אף שמדובר בכשל חריף ומתמשך , אין הוא זוכה להתייחסות רחבה בדיון המקצועי והציבורי על החינוך בישראל . אסופת המאמרים שלפנינו היא כקול קורא במדבר . המפגש בין האמנות , במובנה הרחב , הכולל את סוגיה השונים ואת תחומי האומנות ( crafts ) המשיקים לה , ובין הפרקטיקה החינוכית

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help