sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

את תרומתו הייחודית לתרבות . חברה שאינה מכירה בערך האתי של היחיד ומבקשת שלא יפתח טעם אישי ושיקול דעת עצמאי היא חברה שלא תעודד אמנות ולא חינוך לאמנות . חברה זו תעודד מדידה והערכה " אובייקטיבית " של יחידים כדי להתאימם לאינטרסים כלכליים ופוליטיים מידיים . בחברה זו החינוך לא יבקש לעודד חשיבה עצמאית וביקורתית של האדם ( לא ביחס לעצמו ולא ביחס לסביבתו ) , אלא יעסוק בהטמעה של צרכים וערכים מטעם " בעל המאה " . עצם העובדה שמושג ההטמעה הפך לכה דומיננטי בדיון החינוכי היום צריכה להדאיג כל איש חינוך בעל רוח הומניסטית , מפני שהטמעה היא ניגודו של שיקול דעת נבון . היחס לחינוך לאמנות במערכת החינוך הישראלית כיום נתפס כמותרות במקרה הטוב או כחינוך המתאים לכל היותר לילדי הגן או הכיתות הנמוכות , טרם כניסתם למסלול החינוך ה " רציני " . במקרה הרע , רואים בו בזבוז זמן משווע או כגורם המפר את השגרה הלימודית של בית הספר . ליחס זה שותפים קובעי מדיניות החינוך , אנשי חינוך , הורים , חלק גדול מהציבור הרחב ואף התלמידים עצמם , שמטמיעים היטב את יחס חברת המבוגרים לאמנות המונצח בצורה ברורה במערכת שעות הלימוד של התלמידים . החינוך לאמנות איננו מצוי כלל בחינוך התיכוני , אלא במגמות מיוחדות לאמנות , שאינן מצויות בכל תיכון ושנסמכות גם על מימון של ההורים ; הוא מצוי באופנים מקריים בחינוך של חטיבות הביניים , פרי יוזמות מקומיות של מנהלים , מורים או הורים ; והוא מצוי במקרים רבים בחינוך היסודי ( לאור החובה לשלבו ) באופן חובבני ומצומצם מאוד , שאינו בהכרח כפוף לפיקוח מקצועי . מה אומרת תמונת מציאות זו עלינו כאנשי חינוך וכחברה ? הקריאה לשילוב החינוך לאמנות כנדבך בסיסי וחיוני בחינוך לכול היא חלק מקריאה רחבה יותר לראות בחינוך תהליך של התפתחות אישית ואתית ולא תהליך של הכשרה מקצועית , ודאי לא של תעמולה . חברה שאיננה מטילה על מערכת החינוך שלה להיות אחראית להתפתחות האתית של תלמידיה , אלא דורשת שתתאים עצמה לצורכי השוק ( הכלכלי או הפוליטי ) , אל תתפלא שהיא הופכת לחברה מנוונת ( אם לא מנוולת ) מבחינה ערכית , ושום " חינוך לערכים " ( " שינון של ערכים " ) לא

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help