sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בכך שההתפתחות האתית של יחידים היא התכלית החינוכית העיקרית , וזו איננה יכולה להיות מושגת על ידי ציות לצווים מגבוה ואיננה ניתנת לכימות לערכים מדידים . חינוך לאמנות חייב להיות נדבך חשוב בבניית תכנית חינוכית המכירה בהתפתחות זו כתכלית העיקרית של החינוך . האמנות מזמנת חוויה אישית אך רפלקטיבית ומעודדת חשיבה ביקורתית ביחס לעצמנו ולסביבתנו . היא מאפשרת התבוננות כזאת שלא מתוך צורך להגיב באופן מידי למציאות עצמה , וכך יוצרת עבורנו מרחב ייחודי של מחשבה וביקורת . פיתוח מרחב שכזה אינו רק מזכה בגילוי הרבדים האסתטיים של הקיום אלא גם ביכולת התבוננות אישית , שכה חיונית להתפתחות אתית . לפיכך , ישנה חשיבות רבה במיזוג של החינוך לאמנות במארג החינוך היסודי של כל ילד וילדה ובעקירת התפיסה הרואה בחינוך לאמנות מותרות להשלמת " ההכשרה המקצועית " בבתי הספר ; מה שמרשים לעצמם רק מי שידם משגת ( " חינוך אפור " ); או תחום השמור ליחידי סגולה נבחרים בעלי כישרון ייחודי . הבנת חשיבותו של החינוך לאמנות חייבת לצאת מתוך ההכרה שבתי הספר אינם מכונים להכשרה מקצועית אלא יסוד מכונן של חיי היחיד , החברה והתרבות . הכשרה מקצועית היא שלב מאוחר יותר בחיים , המגיע לאחר התפתחות של חשיבה עצמאית ושיקול דעת ערכי . החינוך לאמנות תורם לפיתוח איכויות אנושיות אלה ואף מוסיף רובד נוסף לחיי אדם , והוא יכולת שיפוט אסתטית ; יכולת חיונית מאוד בימים אלו של דלדול רוח התרבות הישראלית ומיקודה בבדרנות וברייטינג . חינוך הוא השקעה אישית וחברתית לטווח ארוך . הוא לא נועד לפתרון בעיות השעה , לכן כל ניסיון להשתמש בו למטרות פוליטיות או כלכליות מידיות מסלף את דמותו . עם זאת ראוי לציין כי חינוך במיטבו תורם בטווח הארוך גם לפוליטיקה ולכלכלה . אמנם מנקודת מבט מצומצמת ובעלת אופק קצר , החינוך לאמנות עשוי להיראות כמותרות , יתר על כן קשה לאמוד את ערכו ; אך מנקודת מבט מרחיקת ראות , שהיא נקודת המבט הנכונה לבחינת ערכו של חינוך , הוא מתגלה כאבן יסוד בהתפתחותו של אדם ראוי ושל חברה ראויה . היחס לחינוך לאמנות יכול ללמד על היחס של החברה לאדם ולתרבות . האמנות מטבעה נותנת מקום לביטוי האישי של האדם ולניסיונו לתרום

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help